Założenie profilu zaufanego do tej pory wiązało się z wizytą w punkcie potwierdzającym (ZUS, Urząd Skarbowy). Należało złożyć wniosek na stronie pz.gov.pl, a następnie osobiście udać się do jednego z wyznaczonych miejsc w celu potwierdzenia tożsamości. Profil zaufany mogli też założyć klienci 10 banków, które działają na terenie Polski.
Czytaj także: Wybory korespondencyjne. Jest stanowisko PKW
Jak załatwić profil zaufany bez wychodzenia z domu?
Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło tymczasowy profil zaufany, który można założyć, nie wychodząc z domu. Podobnie jak profil zaufany, pozwala on na załatwienie większości spraw urzędowych przez internet. Za jego pomocą zalogujesz się do wielu portali, które udostępniają usługi dla obywateli w Internecie i podpiszesz dokumenty elektroniczne.
Trzeba jednak pamiętać, że tymczasowy profil zaufany jest ważny tylko przez trzy miesiące. Nie można też samodzielnie przedłużyć jego ważności, zatem kiedy straci ważność, powinniśmy założyć zwykły profil zaufany. Jednak jak czytamy w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej (www.gov.pl), tymczasowy profil zaufany może zostać przedłużony automatycznie, jeśli w kraju będą nadal obowiązywać ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.
Czytaj także: Stan wyjątkowy w Polsce. Mamy oficjalne stanowisko PiS
Jak założyć tymczasowy profil zaufany?
Założenie tymczasowego profilu zaufanego to nic trudnego. Wystarczy wejść na stronę www.gov.pl, wybrać "Załóż profil zaufany", a następnie "Załóż tymczasowy profil zaufany". O kolejnych krokach będziemy już informowani przez system. Trzeba będzie m.in. ustalić nazwę użytkownika i hasło.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.