Spółka Jeronimo Martins Polska od kwietnia do czerwca 2022 roku prowadziła ogólnopolską akcję "Tarcza Biedronki antyinflacyjna".
Była ona promowana pod hasłem: "jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę".
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w kampanii Biedronki zauważył skomplikowane zasady, niewspółmierne korzyści i ograniczoną dostępność regulaminu. W związku z tym postanowiono nałożyć na dyskont karę na poziomie 160 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeronimo Martins Polska promowało akcję, która w materiałach reklamowych naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wprowadzający w błąd klientów sieci Biedronka przekaz marketingowy, mający przyciągnąć do sklepów rzesze konsumentów, dotyczył podstawowych warunków oferty – tego co powinni zrobić, co mogą zyskać i gdzie znajdą zasady akcji - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany na uokik.gov.pl.
Następnie podkreślił, że klienci nie mieli możliwości skorzystania z promocji na przedstawionych zasadach.
- Chwytliwe hasła przyciągają uwagę, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać, że konsumenci mają prawo do pełnej i rzetelnej informacji, której treść i sposób przekazywania nie są mylące. Reklama nie może być zatem fałszywym wabikiem na konsumentów. - stwierdził.
Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę. Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji - podsumował.
Biedronka reaguje na decyzję UOKiK
O komentarz w sprawie decyzji UOKiK Biedronkę poprosił "Fakt".
Ubolewamy, że urzędy państwowe, zamiast wspierać przedsiębiorców i miliony polskich rodzin w walce z inflacją, wikłają się w długotrwałe spory prawne, bezprecedensowo kwestionując zasady komunikacji z klientami dotychczas powszechnie przyjęte i niekwestionowane. Jesteśmy zdeterminowani do obrony swoich racji przed niezawisłym sądem - przekazała sieć.
Pojawiło się również zapewnienie, że Tarcza Biedronki Antyinflacyjna to "wyjątkowa i prekursorska na akcja, która pomogła chronić miliony polskich rodzin przez skutkami rosnącej inflacji".