Koncern Coca-Cola zobowiązał się do wspierania kontroli spożywanego cukru. Jako członek Europejskiej Organizacji Producentów Napojów Bezalkoholowych (UNESDA), firma zobowiązała się do obniżenia zawartości cukru o kolejne 10 proc. do 2025 roku. Przez ostatnią dekadę producenci słodkich napojów obniżyli średnią zawartość cukrów o 12 proc. oraz o kolejne 14,6 proc. w latach 2015-2019.
Jak informuje portal Wirtualnemedia.pl, od 2016 roku tylko w Europie firma ograniczyła zawartość cukru odpowiednio o 25 proc. w przypadku Fanty oraz o 33 proc. w napojach Sprite. Według wyliczeń Coca-Coli, do końca 2021 r. tylko w Polsce firma do produkcji swoich słodkich napojów wykorzysta o 600 mln mniej łyżeczek cukru.
Mniej cukru w Coca-Coli
W ostatnich latach koncern wprowadził 380 nowych napojów o niskiej i zerowej zawartości cukru, a w 280 napojach zmieniono formułę i zawierają one teraz mniej cukru. Jak wylicza koncern, obecnie 42 proc. całej sprzedaży produkcji Coca-Coli w Europie pochodzi z napojów niskokalorycznych. W ostatnim czasie również w Polsce pojawiło się dużo napojów bez dodatku cukru, m.in. Fanta Zero.
Producent napojów od 2019 roku testuje kolorowe oznaczenia wartości odżywczej i kaloryczności napojów, oparte na systemie świateł ulicznych. "Jako Coca-Cola od wielu lat podejmujemy działania pomagające konsumentom kontrolować ilość spożywanych cukrów" - mówi przedstawiciel Coca-Cola Poland Services.
Chcemy, aby dostęp do odpowiedniej informacji i świadomy wybór były dla nich jeszcze łatwiejszy. Dużą wagę przywiązujemy do zmiany receptur naszych napojów, tak by zawierały mniej cukru oraz koncentrujemy się na wprowadzaniu wariantów zero - cytuje przedstawiciela firmy portal Wirtualnemedia.pl.
Podatek cukrowy. Mniej cukru w napojach
Według polskiego Centrum Monitorowania Rynku sprzedaż napojów gazowanych spadła w pierwszych miesiącach roku 2021 o 23 proc. przez podatek cukrowy. Centrum podało, że podatek cukrowy wymusił zmiany w strategiach produktowych części producentów, którzy robią wszystko, aby jego kwota była niższa.
Jednym z takich działań jest zmiana receptury napojów, która zmniejsza poziom lub całkowicie eliminuje cukier ze składu. Mimo takich działań producentów utrzymuje się wzrost cen na słodkie napoje o około 32 proc. (z poziomu 3,36 zł do 4,44 zł za litr). W podobnej skali rosną ceny wód smakowych ok. 29 proc.
Ciekawie zachowuje się sprzedaż napojów energetycznych, które jako napój słodzony również objęte są opłatą cukrową, odnotowały wzrost średniej ceny za litr o ok. 11 proc., ale bez negatywnego wpływu na wolumeny sprzedaży - wskazał Tomasz Rydzewski z CMR.