17 listopada w życie wchodzą nowe przepisy. Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zmienia zasady pracy przy laptopach. W nowelizacji wyjaśniono, co nowego musi pojawić się przy pracowniczych stanowiskach.
Na dostosowanie istniejących stanowisk do nowych przepisów pracodawcy będą mieli pół roku. Stanowiska tworzone od 17 listopada muszą natomiast powstawać zgodnie z nowymi zasadami.
Zgodnie z nowymi przepisami pracownikom korzystającym z przenośnych systemów komputerowych przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy będzie przysługiwać stacjonarny monitor ekranowy lub specjalna podstawka - podaje next.gazeta.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Podstawka ma umożliwić ustawienie ekranu tak, by jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika. Pracodawcy zostaną też zobowiązani do tego, by zapewnić pracownikom dodatkową klawiaturę oraz mysz.
Na żądanie pracownika pracodawca będzie musiał wyposażyć stanowisko pracy w podnóżek. Pracownik będzie mógł domagać się również uchwytu na dokumenty, a nawet okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok.
Nowe przepisy. Co z pracownikami zdalnymi?
Nowe przepisy obejmą również pracowników zdalnych. Tutaj jest jednak mały haczyk.
"Rzeczpospolita" donosi, że w tym przypadku dostosowanie stanowiska pracy do wymogów leżeć będzie po stronie pracowników. Pracodawca zostanie natomiast zobligowany do tego, by poinformować ich o zaktualizowanych zasadach BHP.