Lidl i Biedronka na czele i długo nic. Oto sekret sukcesu

Produkty marek własnych w dobrych cenach – oto sekret sukcesu dyskontów, które od kilku lat wygrywają walkę o portfele Polaków. Ich popularność i znaczenie będzie rosnąć, bo przekonują się do nich nowe grupy konsumentów, w tym także ci zamożni.

biedronka zakupy sklep koronawirusPodczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty marek własnych
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  KKG

Jak wynika z badań firmy doradczej Bain&Company, które cytuje portal wiadomoscihandlowe.pl, w Europie odsetek klientów deklarujących chęć zakupów produktów marek własnych jest o 26 proc. wyższy od odsetka osób, które twierdzą, że po pandemii będą kupować ich mniej.

Najwięcej osób zainteresowanych zakupami marek własnych jest w grupie wiekowej 18-40 lat (35 proc.) oraz wśród osób lepiej zarabiających (36 proc.).

Wiele zmieniła pandemia

Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie wyglądał ten trend w Polsce, gdzie konsumenci chętnie sięgają po produkty marek własnych, które dobrą jakość łączą z przystępną cena.

Podczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty brandowane przez sieci handlowe także ze względu na ograniczoną dostępność towarów markowych – mówi Patryk Rudnicki z Bain&Company, z którym rozmawiał portal.

Walki w dyskontach. Oto ulubiony sport Polaków

Cena to nadal ważny czynnik, który decyduje o wyborach zakupowych Polaków. Wiedzą o tym dyskonty, które chętnie stawiają na produkty marek własnych i widzą w nich szansę na umocnienie swojej pozycji na rynku.

Zdaniem ekspertów marki własne są już nie tylko tańszym zamiennikiem markowych brandów, ale odgrywają coraz większą rolę w strategii sprzedażowej sieci i decydują o rynkowym sukcesie.

Wzrost zainteresowania markami własnymi może pomóc sieciom handlowym w odbudowie pozycji rynkowej, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony e-sklepów i problemów z łańcuchem dostaw – czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Produkty marek własnych mają także wpływ na to, jak klienci postrzegają daną sieć pod kątem cen.

Rynek rośnie

W ostatnich latach marki własne zwiększyły udział w rynku w 14 z 19 badanych krajów. W Wielkiej Brytanii i Niemczech ten udział jest już na poziomie przekraczającym 40 proc. Najbardziej dynamicznie sytuacja zmienia się w Holandii. W tym kraju udział marek własnych wzrósł o 7 pkt. proc. do 37 proc.

W porównaniu z innymi krajami polski rynek nie jest duży. W całej Europie co trzeci produkt to marka własna. W Polsce to zaledwie 19 proc.

Biedronka chwali się, że ponad 40 proc. jej sprzedaży to marki własne. Kilkadziesiąt "swoich" produktów ma również Lidl. Co więcej, często jest tak, że to polskie firmy są dostawcami marek własnych. W przypadku sieci Lidl jest to nawet 70 proc. asortymentu.

Dyskonty sprzedają produkty marek własnych nie tylko na lokalny rynek, ale też za granicę. W 2017 roku Lidl sprzedał do 20 europejskich krajów towary od polskich firm za 2,3 mld zł.

Wybrane dla Ciebie
W Warszawie zmarł białoruski dziennikarz. Będzie sekcja zwłok 37-latka
W Warszawie zmarł białoruski dziennikarz. Będzie sekcja zwłok 37-latka
Komunikat ws. kapsuły Nyx. Wspomniano też o Polakach
Komunikat ws. kapsuły Nyx. Wspomniano też o Polakach
15 mln zł za życie Maksa. Rodzice chłopca próbują dokonać niemożliwego
15 mln zł za życie Maksa. Rodzice chłopca próbują dokonać niemożliwego
Gruzin zatrzymany na gorącym uczynku. Będzie deportowany
Gruzin zatrzymany na gorącym uczynku. Będzie deportowany
Rosja może opracowywać broń przeciw satelitom Starlink. Wywiady NATO ostrzegają
Rosja może opracowywać broń przeciw satelitom Starlink. Wywiady NATO ostrzegają
Auto wpadło w poślizg. Dramatyczne chwile pod Szamotułami
Auto wpadło w poślizg. Dramatyczne chwile pod Szamotułami
Policja z Sosnowca szuka fałszywego jubilera
Policja z Sosnowca szuka fałszywego jubilera
"Samobiczowanie to nobilitacja". Opisała dramat zakonnic
"Samobiczowanie to nobilitacja". Opisała dramat zakonnic
Zobaczyli okrąg z góry. Odkrycie pod Śremem. "Sensacyjne"
Zobaczyli okrąg z góry. Odkrycie pod Śremem. "Sensacyjne"
Morsy z Pogorii zanurzyły się dla Franka. Charytatywna akcja przyniosła gigantyczną sumę
Morsy z Pogorii zanurzyły się dla Franka. Charytatywna akcja przyniosła gigantyczną sumę
Wyciekły plany Łukaszenki. Buduje fabrykę broni dla Putina
Wyciekły plany Łukaszenki. Buduje fabrykę broni dla Putina
Zawrzało we Włoszech. 13-latek przechodzi tranzycję. Sąd ogłosił
Zawrzało we Włoszech. 13-latek przechodzi tranzycję. Sąd ogłosił