Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Lidl i Biedronka na czele i długo nic. Oto sekret sukcesu

8

Produkty marek własnych w dobrych cenach – oto sekret sukcesu dyskontów, które od kilku lat wygrywają walkę o portfele Polaków. Ich popularność i znaczenie będzie rosnąć, bo przekonują się do nich nowe grupy konsumentów, w tym także ci zamożni.

Lidl i Biedronka na czele i długo nic. Oto sekret sukcesu
Podczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty marek własnych (money.pl, Rafał Parczewski)

Jak wynika z badań firmy doradczej Bain&Company, które cytuje portal wiadomoscihandlowe.pl, w Europie odsetek klientów deklarujących chęć zakupów produktów marek własnych jest o 26 proc. wyższy od odsetka osób, które twierdzą, że po pandemii będą kupować ich mniej.

Najwięcej osób zainteresowanych zakupami marek własnych jest w grupie wiekowej 18-40 lat (35 proc.) oraz wśród osób lepiej zarabiających (36 proc.).

Wiele zmieniła pandemia

Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie wyglądał ten trend w Polsce, gdzie konsumenci chętnie sięgają po produkty marek własnych, które dobrą jakość łączą z przystępną cena.

Podczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty brandowane przez sieci handlowe także ze względu na ograniczoną dostępność towarów markowych – mówi Patryk Rudnicki z Bain&Company, z którym rozmawiał portal.

Zobacz także: Walki w dyskontach. Oto ulubiony sport Polaków

Cena to nadal ważny czynnik, który decyduje o wyborach zakupowych Polaków. Wiedzą o tym dyskonty, które chętnie stawiają na produkty marek własnych i widzą w nich szansę na umocnienie swojej pozycji na rynku.

Zdaniem ekspertów marki własne są już nie tylko tańszym zamiennikiem markowych brandów, ale odgrywają coraz większą rolę w strategii sprzedażowej sieci i decydują o rynkowym sukcesie.

Wzrost zainteresowania markami własnymi może pomóc sieciom handlowym w odbudowie pozycji rynkowej, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony e-sklepów i problemów z łańcuchem dostaw – czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Produkty marek własnych mają także wpływ na to, jak klienci postrzegają daną sieć pod kątem cen.

Rynek rośnie

W ostatnich latach marki własne zwiększyły udział w rynku w 14 z 19 badanych krajów. W Wielkiej Brytanii i Niemczech ten udział jest już na poziomie przekraczającym 40 proc. Najbardziej dynamicznie sytuacja zmienia się w Holandii. W tym kraju udział marek własnych wzrósł o 7 pkt. proc. do 37 proc.

W porównaniu z innymi krajami polski rynek nie jest duży. W całej Europie co trzeci produkt to marka własna. W Polsce to zaledwie 19 proc.

Biedronka chwali się, że ponad 40 proc. jej sprzedaży to marki własne. Kilkadziesiąt "swoich" produktów ma również Lidl. Co więcej, często jest tak, że to polskie firmy są dostawcami marek własnych. W przypadku sieci Lidl jest to nawet 70 proc. asortymentu.

Dyskonty sprzedają produkty marek własnych nie tylko na lokalny rynek, ale też za granicę. W 2017 roku Lidl sprzedał do 20 europejskich krajów towary od polskich firm za 2,3 mld zł.

Autor: KKG
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Nagi mężczyzna w masce zaczepia kobiety. "Wyglądał jak obłąkany"
Rosjanin błagał o litość. Pokazali nagranie w sieci
Wyniki Lotto 21.02.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nie żyje dwóch młodych strażaków. To kolejna tragedia w regionie
EuroBasket 2025. Litwa z ogromną przewagą pokonała Polskę
Chaos na pokładzie. Turystka rozebrała się do naga podczas lotu
O włos od tragedii na przejeździe kolejowym w Starej Wsi. Jest nagranie
Niepokój u sąsiada Rosji. Krisjanis Karins: "Trzeba robić to, co robi Polska"
Szedł chodnikiem w piżamie i kapciach. Nie wiedział, kim jest
29-letni Polak zginął w Hiszpanii. Wiadomo, kiedy odbędzie się pogrzeb
Kylian Mbappe pławi się w luksusie. Wyciekła wartość jego nowego domu
Aktualizacja mObywatela. W aplikacji pojawiły się zmiany
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić