Jak wynika z badań firmy doradczej Bain&Company, które cytuje portal wiadomoscihandlowe.pl, w Europie odsetek klientów deklarujących chęć zakupów produktów marek własnych jest o 26 proc. wyższy od odsetka osób, które twierdzą, że po pandemii będą kupować ich mniej.
Najwięcej osób zainteresowanych zakupami marek własnych jest w grupie wiekowej 18-40 lat (35 proc.) oraz wśród osób lepiej zarabiających (36 proc.).
Wiele zmieniła pandemia
Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie wyglądał ten trend w Polsce, gdzie konsumenci chętnie sięgają po produkty marek własnych, które dobrą jakość łączą z przystępną cena.
– Podczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty brandowane przez sieci handlowe także ze względu na ograniczoną dostępność towarów markowych – mówi Patryk Rudnicki z Bain&Company, z którym rozmawiał portal.
Cena to nadal ważny czynnik, który decyduje o wyborach zakupowych Polaków. Wiedzą o tym dyskonty, które chętnie stawiają na produkty marek własnych i widzą w nich szansę na umocnienie swojej pozycji na rynku.
Zdaniem ekspertów marki własne są już nie tylko tańszym zamiennikiem markowych brandów, ale odgrywają coraz większą rolę w strategii sprzedażowej sieci i decydują o rynkowym sukcesie.
Wzrost zainteresowania markami własnymi może pomóc sieciom handlowym w odbudowie pozycji rynkowej, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony e-sklepów i problemów z łańcuchem dostaw – czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl.
Produkty marek własnych mają także wpływ na to, jak klienci postrzegają daną sieć pod kątem cen.
Rynek rośnie
W ostatnich latach marki własne zwiększyły udział w rynku w 14 z 19 badanych krajów. W Wielkiej Brytanii i Niemczech ten udział jest już na poziomie przekraczającym 40 proc. Najbardziej dynamicznie sytuacja zmienia się w Holandii. W tym kraju udział marek własnych wzrósł o 7 pkt. proc. do 37 proc.
W porównaniu z innymi krajami polski rynek nie jest duży. W całej Europie co trzeci produkt to marka własna. W Polsce to zaledwie 19 proc.
Biedronka chwali się, że ponad 40 proc. jej sprzedaży to marki własne. Kilkadziesiąt "swoich" produktów ma również Lidl. Co więcej, często jest tak, że to polskie firmy są dostawcami marek własnych. W przypadku sieci Lidl jest to nawet 70 proc. asortymentu.
Dyskonty sprzedają produkty marek własnych nie tylko na lokalny rynek, ale też za granicę. W 2017 roku Lidl sprzedał do 20 europejskich krajów towary od polskich firm za 2,3 mld zł.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.