Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Lidl i Biedronka na czele i długo nic. Oto sekret sukcesu

8

Produkty marek własnych w dobrych cenach – oto sekret sukcesu dyskontów, które od kilku lat wygrywają walkę o portfele Polaków. Ich popularność i znaczenie będzie rosnąć, bo przekonują się do nich nowe grupy konsumentów, w tym także ci zamożni.

Lidl i Biedronka na czele i długo nic. Oto sekret sukcesu
Podczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty marek własnych (money.pl, Rafał Parczewski)

Jak wynika z badań firmy doradczej Bain&Company, które cytuje portal wiadomoscihandlowe.pl, w Europie odsetek klientów deklarujących chęć zakupów produktów marek własnych jest o 26 proc. wyższy od odsetka osób, które twierdzą, że po pandemii będą kupować ich mniej.

Najwięcej osób zainteresowanych zakupami marek własnych jest w grupie wiekowej 18-40 lat (35 proc.) oraz wśród osób lepiej zarabiających (36 proc.).

Wiele zmieniła pandemia

Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie wyglądał ten trend w Polsce, gdzie konsumenci chętnie sięgają po produkty marek własnych, które dobrą jakość łączą z przystępną cena.

Podczas pandemii wielu klientów zaczęło sięgać po produkty brandowane przez sieci handlowe także ze względu na ograniczoną dostępność towarów markowych – mówi Patryk Rudnicki z Bain&Company, z którym rozmawiał portal.

Zobacz także: Walki w dyskontach. Oto ulubiony sport Polaków

Cena to nadal ważny czynnik, który decyduje o wyborach zakupowych Polaków. Wiedzą o tym dyskonty, które chętnie stawiają na produkty marek własnych i widzą w nich szansę na umocnienie swojej pozycji na rynku.

Zdaniem ekspertów marki własne są już nie tylko tańszym zamiennikiem markowych brandów, ale odgrywają coraz większą rolę w strategii sprzedażowej sieci i decydują o rynkowym sukcesie.

Wzrost zainteresowania markami własnymi może pomóc sieciom handlowym w odbudowie pozycji rynkowej, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony e-sklepów i problemów z łańcuchem dostaw – czytamy w portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Produkty marek własnych mają także wpływ na to, jak klienci postrzegają daną sieć pod kątem cen.

Rynek rośnie

W ostatnich latach marki własne zwiększyły udział w rynku w 14 z 19 badanych krajów. W Wielkiej Brytanii i Niemczech ten udział jest już na poziomie przekraczającym 40 proc. Najbardziej dynamicznie sytuacja zmienia się w Holandii. W tym kraju udział marek własnych wzrósł o 7 pkt. proc. do 37 proc.

W porównaniu z innymi krajami polski rynek nie jest duży. W całej Europie co trzeci produkt to marka własna. W Polsce to zaledwie 19 proc.

Biedronka chwali się, że ponad 40 proc. jej sprzedaży to marki własne. Kilkadziesiąt "swoich" produktów ma również Lidl. Co więcej, często jest tak, że to polskie firmy są dostawcami marek własnych. W przypadku sieci Lidl jest to nawet 70 proc. asortymentu.

Dyskonty sprzedają produkty marek własnych nie tylko na lokalny rynek, ale też za granicę. W 2017 roku Lidl sprzedał do 20 europejskich krajów towary od polskich firm za 2,3 mld zł.

Autor: KKG
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Uchodzi za znienawidzonego. Jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej
Kosmiczna kwota. Tyle Rafael Nadal zarobił na kortach
Mają polskie korzenie. Będą kanonizowani. Papież podjął decyzję
Basen w Wielkopolsce zamknięty do odwołania. Wykryto groźną bakterię
Tajemnicze symbole na drzewach w Skandynawii. Kryją mroczną przeszłość
Rosjanie pokazali cel ataku jądrowego w Polsce. Gen. Polko: Sieją strach
Polacy jadą za granicę. Sprawdzamy, gdzie w tym roku można taniej polecieć
Kłopoty byłego reprezentanta Polski. Został zatrzymany przez CBA
Patent na zamrożone szyby w aucie. Zapomnij o skrobaniu
Nie żyje Jaromir Netzel. Był znanym adwokatem i prezesem PZU
Ten trik pozwoli ci zaoszczędzić pieniądze. Wystarczy śrubokręt
Medytowali ze zwłokami, by zyskać supermoce. Policja odkryła 12 ciał
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić