Tzw. 500 plus dla seniora to świadczenie, które mogą otrzymywać osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji. Środki wypłacane są co miesiąc, jeśli spełni się odpowiednie warunki. Sama nazwa programu może być jednak myląca, bo o tzw. 500 plus dla seniora ubiegać mogą się nie tylko osoby starsze. Równocześnie, nie każdy senior ma do niego prawo.
Nowe 500 plus dla większego grona osób. Znane zasady
Podstawowe kryterium uprawniające do wypłaty świadczenia to niezdolność do samodzielnej egzystencji. Na dodatkowe środki mogą liczyć uprawnieni do emerytury czy renty, ale również osoby młodsze, które nie otrzymują emerytury/renty.
Świadczenie uzupełniające (tzw. 500 plus dla seniora) otrzyma osoba, która ukończyła 18 lat i jest niezdolna do samodzielnej egzystencji, a niezdolność ta została stwierdzona orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji lub orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji. Równocześnie nie jest uprawniona do emerytury ani renty, nie ma ustalonego prawa do innego świadczenia pieniężnego finansowanego ze środków publicznych, nie jest uprawniona do świadczenia z zagranicznej instytucji właściwej do spraw emerytalno-rentowych.
Czytaj także: "Stoimy w cyrku". Oto sceny z Tatr
Równocześnie świadczenie uzupełniające może otrzymać osoba, która jest uprawniona do emerytury/renty, ale łączna wysokość brutto tych świadczeń nie przekracza 1896,13 zł. Taka osoba musi mieszkać w Polsce, mieć polskie obywatelstwo lub prawo pobytu lub prawo stałego pobytu w Polsce - jeśli jest obywatelem jednego z państw członkowskich UE albo Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub ma zalegalizowany pobyt w Polsce (jeśli jest obywatelem państwa spoza UE albo EFTA).
Nowe 500 plus. Jak otrzymać świadczenie?
Aby otrzymać tzw. 500 plus dla seniora, należy wypełnić formularz dostępny w ZUS-ie lub na stronie internetowej urzędu. Można go wysłać drogą elektroniczną lub złożyć w oddziale ZUS-u. Wnioskujący nie musi go składać w urzędzie osobiście, można do tego upoważnić (na piśmie) inną osobę.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji (które wydaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych właściwy dla miejsca zamieszkania, na podstawie dostarczonych dokumentów medycznych i zawodowych świadczących o stanie zdrowia),
- lub wydane (przed 1 września 1997 r.) przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów,
- lub orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i niezdolności do samodzielnej egzystencji,
- lub orzeczenie o całkowitej niezdolności do służby i niezdolności do samodzielnej egzystencji.
Czytaj także: Makabryczne odkrycie pod Brodnicą. Robotnicy aż zbledli