Każdy mieszkaniec większego osiedla w mieście z pewnością wie, jak trudno jest czasem znaleźć miejsce do zaparkowania samochodu. Czasem wiąże się to z kilkunastominutowym krążeniem po uliczkach, czyhaniem na to, aż ktoś zwolni miejsce, a także długimi spacerami od parkingu do mieszkania. Mieszkańcy dzielnicy Rataje w Poznaniu borykają się z tym problemem od dłuższego czasu.
Ich zdaniem jednak najpoważniejszą przyczyną nie jest za duża liczba aut samych lokatorów, a osoby przyjezdne. Jak wynika z ich skarg, a także stanowiska samej spółdzielni "Osiedle Młodych", parkingi przy blokach są traktowane jak darmowe parkingi buforowe przez osoby dojeżdżające do pracy do Poznania z pobliskich miejscowości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Takie osoby zostawiają auto czasem na cały dzień pod blokami mieszkańców, którzy potem mają spore trudności z parkowaniem. To właśnie dlatego spółdzielnia po wysłuchaniu lokatorów stworzyła pomysł całodobowej prywatnej strefy parkowania pod blokami.
Rozwiązanie, jak informuje Radio Poznań, byłoby proste - każdy mieszkaniec otrzymałby dwa upoważnienia, które umożliwiałyby mu darmowe parkowanie w strefie. Ma to odstraszyć kierowców spoza osiedla, którzy niezależnie od pory dnia musieliby uiszczać opłatę.
Pozostałe osoby byłyby zobowiązane do uiszczania opłat za korzystanie z miejsc postojowych. Takie rozwiązanie ma na celu ograniczenie liczby samochodów pozostawianych w zasobach spółdzielni przez osoby, które dojeżdżają do Poznania z miejscowości ościennych. Jeśli większość mieszkańców opowie się pozytywnie za tym pomysłem, to w drodze przetargu spółdzielnia wyłoni operatora strefy płatnego parkowania - mówi Julia Tritt, przedstawicielka spółdzielni "Osiedle Młodych" w rozmowie z Radiem Poznań.
Szczegóły na razie nie są do końca znane - zapewne zostaną one ustalone podczas konsultacji z mieszkańcami. Mówi się jednak, że niezależnie od posiadania upoważnienia pierwsza godzina parkingu ma być darmowa. To jednak i tak rozwiązuje najpoważniejszy problem, czyli zajmowanie miejsc na kilka godzin przez osoby dojeżdżające do pracy spoza Poznania.