USE RESEARCH i SYNO Poland przeprowadziły badanie ogólnopolskie dla programu branżowego AdRetail Inspirio. Wynika z niego, że 44,8 proc. zamierza w I kwartale 2021 roku ograniczyć swoje wydatki na zakupy. 43,7 proc. ankietowanych niczego takiego nie planuje. 8,3 proc. badanych nie ma opinii na ten temat, a 3,2 proc. nie zwraca na to uwagi.
Wyniki mogą odzwierciedlać podział społeczeństwa na tych, którzy ucierpieli z powodu pandemii i tych, którzy jej nie odczuli - stwierdził Hubert Majkowski, ekspert rynku retailowego z Hiper-Com Poland, cytowany przez MondayNews.
Czytaj także: Skandal w Arabii Saudyjskiej. Muzułmanie są wściekli
Polacy ograniczają wydatki. Dlaczego?
Polacy tną wydatki głównie ze względu na to, że rosną ceny. Taki powód wskazało aż 38,7 proc. ankietowanych.
19,3 proc. respondentów przyznało też, że po prostu nie ma oszczędności. Argumentem jest też obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej (17,5 proc.), Niektórzy boją się, że stracą pracę (10 proc.), a inni wskazują, że odczuwają lęk przed zachorowaniem - swoim (4,7 proc.) lub bliskich (3,8 proc.).
Polacy chcą ograniczyć wydatki na słodycze i przekąski (43,1 proc.), art. odzieżowe (38,9 proc.) i alkohole (37 proc.). Co znalazło się na kolejnych miejscach?
- RTV-AGD - 23,5 proc.,
- kosmetyki - 23 proc.,
- papierosy - 22,8 proc.,
- produkty spożywcze - 19,5 proc.,
- art. budowlano-remontowe - 16,2 proc.,
- napoje bezalkoholowe - 10,6 proc.,
- używki, jak kawa i herbata - 7,3 proc.,
- chemia gospodarcza - 4,7 proc.