Terminal kontenerowy T3 Baltic Hub w Porcie Gdańsku to kluczowy punkt dla obsługi frachtu morskiego w Polsce i regionie Morza Bałtyckiego. Jest to nowoczesna infrastruktura przeładunkowa, która umożliwia efektywną obsługę dużych statków kontenerowych, co ma znaczący wpływ na rozwój handlu morskiego i logistyki w skali międzynarodowej.
Terytorium Polski zwiększy się o 36,5 ha
Rozbudowa terminalu rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Obecnie prace budowlane są zaawansowane w ponad 45%. Zrealizowano już w pełni betonową pokrywę na nabrzeżu północnym.
W ramach projektu powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz dodatkowy teren o powierzchni 36,5 hektara. Cały terminal będzie zlokalizowany na wodzie, z dala od plaży, natomiast pewne obiekty towarzyszące znajdą się na lądzie nieco na wschód od plaży Stogi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Po zakończeniu prac terminal T3 będzie mógł obsługiwać największe na świecie statki kontenerowe. Wszystko to dzięki wyposażeniu w 7 nowoczesnych suwnic nabrzeżowych i 20 półautomatycznych suwnic RMG na placu kontenerowym.
Jeden z największych portów w Europie
Inwestycja ta ma potencjał uczynić Baltic Hub kluczowym operatorem logistycznym dla Europy Środkowo-Wschodniej, w tym dla krajów bez dostępu do morza jak Czechy, Słowacja czy Węgry. Dzięki modernizacji stanie się on jednym z największych portów w Europie.
Prace nad rozbudową mają zakończyć się we wrześniu 2025 roku, a całkowity koszt projektu wynosi 470 milionów euro. Projekt finansowany jest ze środków własnych Baltic Hub oraz za pomocą kredytów zewnętrznych.
Czytaj więcej: Kontrole w całej Polsce. Będą sprawdzać działki.