Po teście jabłek i pomidorów Fundacja Pro-Test postanowiła przebadać ziemniaki. Organizacja zleciła akredytowanemu laboratorium badania pakowanych ziemniaków kupionych w Lidlu i w Biedronce - jedne z Ryneczku Lidla, a drugie firmowane biedronkową marką Warzywniak.
Ziemniaki odmiany gala, pochodzące z upraw w Polsce, zostały przeanalizowane pod kątem obecności w nich pozostałości 540 środków ochrony roślin oraz dodatkowo często stosowanego w uprawach kartofli hydrazydu maleinowego. Jest to regulator wzrostu roślin, który hamuje kiełkowanie ziemniaków podczas przechowywania.
Czytaj więcej: Jabłka z Lidla gorsze niż z Biedronki? Mamy odpowiedź sieci
Wzięli pod lupę ziemniaki z Lidla i Biedronki. Oto cała prawda o tym, co jemy
Jak pokazują wyniki testu, ziemniaki wypadają lepiej niż jabłka i pomidory. Tylko w ziemniakach kupionych w Lidlu badacze wykryli pestycyd - związek o nazwie propamokarb.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jest to środek grzybobójczy stosowany do ochrony upraw przed tzw. zarazą ziemniaka - jedną z najczęstszych chorób atakujących te rośliny. Jego ilość w ziemniakach z Lidla nie przekraczała dopuszczalnej normy.
Natomiast ziemniaki, które zostały kupione w Biedronce nie zawierały żadnych pozostałości pestycydów. Jak zaznacza Fundacja Pro-Test tym samym, pod kątem badanych pestycydów, spełniają wymagania normy dla warzyw ekologicznych, podczas gdy są to ziemniaki z uprawy konwencjonalnej.
Zbadali ziemniaki z Lidla i Biedronki. Dlaczego?
Dlaczego zbadaliśmy akurat ziemniaki? Bo te bulwy znajdują się na czele warzywnej listy zakupów Polaków. Ze statystyk wynika, że wciąż jemy dużo ziemniaków, mimo zauważalnego trendu spadkowego - tłumaczy Fundacja Pro-Test.
A dlaczego pod lupę wzięli akurat ziemniaki z Lidla i Biedronki? Ponieważ są największe dyskonty w Polsce i właśnie w nich najwięcej Polaków zaopatruje się w żywność.
Fundacja Pro-Test tłumaczy także, dlaczego wykonuje badania produktów. "Polscy konsumenci nigdy nie mieli dostępu do badań, które pokazywałyby, co dokładnie znajduje się w tych konkretnych warzywach i owocach - kupowanych na co dzień w najczęściej odwiedzanych przez nich sklepach - czytamy na ich stronie interentowej
"Dzięki testom konsumenci mają wiedzę na temat tego, co ląduje na ich talerzach. Dysponując takimi niezależnymi informacjami na temat produktów, mogą podejmować świadome decyzje zakupowe - dodano.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.