Inflacja napędza ceny w Polsce. Przekłada się to także na alkohol. Z danych opublikowanych przez "Rzeczpospolitą" wynika, że w styczniu i lutym 2022 wódka podrożała średnio o 7 proc. w przypadku wódek smakowych oraz 10 proc. w przypadku wódek czystych.
Polacy odwracają się od wódki
Jak dodaje z kolei Business Insider, wzrost ceny wynika nie tylko z inflacji i drożejących produktów niezbędnych do produkcji alkoholu, lecz także z powodu działań rządu. Nie bez wpływu na ceny pozostaje wprowadzony w 2021 tzw. "podatek od małpek".
Efektem finalnym tych wszystkich czynników, jest to, że Polacy coraz rzadziej sięgają po wódkę. Szczególnie mocno widać to na rynku najtańszych marek.
Nabywcy najtańszych wódek najbardziej ograniczyli swoje zakupy, wolumen sprzedaży wódek z segmentu ekonomicznego spadł aż o 17 proc." – mówi "Rz" Elżbieta Szarejko, analityk agencji Centrum Monitorowania Rynku.
Wprowadzony w 2022 r. tzw. "podatek od małpek" to opłata, która objęła alkohol w opakowaniach do 300 ml. Wynosi ona 25 zł za litr czystego alkoholu.