SD-Z2 - jak wypełnić formularz?
Wypełnianie formularza SD-Z2 zaczyna się od rozpoczęcia danych identyfikacyjnych wnioskodawcy. Wpisujemy zatem takie dane, jak imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i data urodzenia. Kolejne do wypełnienia są dane osobowe darczyńcy. Niezbędne jest również określenie miejsca składania zgłoszenia i właściwego urzędu skarbowego.
Nie możemy pomijać ważnego kroku - daty nabycia darowizny i przyjęcia spadku. Następnie określić należy tytuł nabycia własności rzeczy bądź praw majątkowych. W przypadku, gdy przedmiotem darowizny nie jest przedsiębiorstwo, we właściwym miejscu trzeba zaznaczyć kwadrat przy słowie "darowizna".
Kolejną część formularza wypełniają osoby, które zaznaczyły wcześniej "nieodpłatne zniesienie współwłasności". W dalszej części - "H" uzupełnia się informacje dotyczące pokrewieństwa pomiędzy obdarowanym a darczyńcą. Formularz SD-Z2 składany przez potomków darczyńcy wymaga zaznaczenia słowa "zstępny", a jeżeli wnioskują jego przodkowie, należy wybrać kwadrat "wstępny". W formularzu można zawrzeć też informacje o darowiznach pieniężnych. Na końcu powinno się złożyć podpis oraz uzupełnić rubrykę z datą złożenia wniosku w Urzędzie Skarbowym.
SD-Z2 - jak wpisać udział?
W części G formularza wymagane jest określenie wielkości nabywanego udziału w rzeczy lub prawie majątkowym. Wtedy uzupełnić trzeba wynikający z darowizny ułamek posiadanej własności lub prawa. Obowiązkowe jest także w tym przypadku oszacowanie wartości rynkowej posiadanego udziału.
SD-Z2 - kilka nieruchomości
Warto zwrócić uwagę na sytuację, w której dana osoba odziedziczyła więcej niż jedną nieruchomość. Na trzeciej stronie formularza znajdują się rubryki, w które wpisuje się dowolnie wybrane rzeczy. Jest to właściwe miejsce, by wymienić kilka nieruchomości otrzymanych w spadku. Jeśli otrzymaliśmy w spadku np. dwa różne lokale, to wpisujemy je w wyznaczonych miejscach - pierwsze w pozycji F2, a drugie w F9. Tak samo postępujemy w przypadku innych, powielających się składników majątkowych.
SD-Z2 – jak i kiedy złożyć?
Formularz można złożyć na kilka sposobów. Można osobiście udać się do odpowiedniego Urzędu Skarbowego, albo wysłać go listem poleconym. Można też wysłać formularz online poprzez stronę Ministerstwa Finansów. Zgłoszenia powinno się dokonać w ciągu 6 miesięcy od daty powstania obowiązku podatkowego, czyli od dnia przyjęcia spadku. Przekroczenie tego terminu oznacza obowiązek zapłacenia podatku od spadku.
Czytaj także: Cios w Rosjan. Tyle zostało ze śmigłowca