Zgodnie z ustawą o publicznej służbie krwi, honorowemu krwiodawcy przysługuje posiłek regeneracyjny. Ma mieć on równowartość 4,5 tysiąca kalorii, co oznacza spory zastrzyk energii. Tak wysoką kaloryczność można łatwo osiągnąć dzięki kilku czekoladom i w ten sposób centra krwiodawstwa nagradzają ochotników.
Nowe czekolady za krew
Krwiodawcy nie są jednak zadowoleni z czekolad, które są rozdawane po oddaniu krwi. Skarżą się na ich jakość oraz smak. Wiele osób wolałoby za to dostać ekwiwalent pieniężny bądź bony na obiad, dlatego rezygnują z przysługujących im słodyczy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od niedawna zakupem czekolad zajmuje się Narodowe Centrum Krwi, zlecając sprawę Zakładowi Zamówień Publicznych. NCK uważa, że winę za słabą jakość czekolad ponoszą producenci czekolad. Ci z kolei uważają, że niski budżet nie pozwala im na produkty o wyższej jakości, które jednocześnie będą spełniać wymogi NCK.
Wkrótce cała sytuacja może się zmienić. W poniedziałek 22 stycznia ogłoszono przetarg na zakup nowych czekolad. Według portalu krwiodawcy.org zgłosiły się dwie firmy: Millano z ofertą na kwotę około 90,6 mln zł i Terravita z ofertą na 88,5 mln. Ta druga dostarcza obecnie czekolady dla NCK i dla osób oddających krew.
Biorąc pod uwagę doświadczenia z dotychczasowych przetargów, należy spodziewać się, iż zgłaszane czekolady nie będą znacznie wykraczały poza minimalną zawartość tego składnika, a więc będą zbliżone do czekolad mlecznych. Oznacza to automatycznie, że dawca krwi otrzyma sześć czekolad mlecznych (trzy klasyczne i trzy z dodatkami). Omawiana zmiana podyktowana jest umożliwieniem udziału w przetargu szerszemu gronu producentów, którzy w swojej ofercie rzadko mają czekolady deserowe, a co za tym idzie w mniejszym stopniu będzie to wymagało wprowadzenia przez nich dużych zmian technologicznych - wyjaśnia NCK.
Czy krwiodawców czeka dobra zmiana? To się okaże, na razie ich przywileje nie są bardzo szerokie, ale na szczęście ochotników do dzielenia się krwią nie brakuje.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.