Do UOKiK wpłynęło setki skarg rozżalonych klientów Wizz Air. Chodzi o anulowanie kupionych w promocji biletów. I wątpliwy zapis w umowach.
18 maja 2023 r. Wizz Air oferował specjalną promocję urodzinową. Za 35 zł można było zakupić bilet na dowolny lot. Teoretycznie świetna oferta. Tak pomyślało, a następnie skorzystało z niej setki klientów.
Jednak większość konsumentów, którzy kupili bilety w cenie 35 zł, nie miało okazji z nich skorzystać. Spółka anulowała umowy następnego dnia od zakupu, powołując się na błąd techniczny i deklarując natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Uznała jedynie zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji – przypomina UOKiK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Urząd zaznaczył, że otrzymał setki skarg od klientów, którzy kupili bilety. I poczuli się oszukani, kiedy przewoźnik anulował ich rezerwacje. A wszystko usprawiedliwił "błędem systemu". Klienci doszukują się celowego działania.
Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów – wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zobacz również: Pomyliły samolot. Zamiast na Majorce, wylądowały na Minorce
Prezes UOKiK postawił spółce Wizz Air Hungary zarzuty zbiorowego naruszenia interesów konsumentów. Ale to nie są to jedyne zarzuty dla "różowego" przewoźnika.
Druga sprawa dotyczy niedozwolonego wzorca umowy. Chodzi o promocję "Elastyczny towarzysz podróży". W ramach tej oferty każdy klient kupujący drugi bilet nie musiał wypełniać danych osoby towarzyszącej do momentu odprawy online.
Tyle w teorii. W praktyce, jeżeli lot został odwołany przez przewoźnika, to Wizz Air nie zwracał opłaty za usługę (58 zł od osoby). Tutaj również UOKiK nie ma wątpliwości, że wina leży po stronie linii lotniczych.
Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności - powiedział prezes UOKiK.
Czytaj także: Zmiany w LOT. Czytała Krystyna Czubówna
Jeżeli zarzuty potwierdzą się, to za każdą z zarzucanych Wizz Air Hungary nieprawidłowości UOKiK nałoży kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.