Wysoka inflacja zostawia swoje piętno na branży handlowej. Konsumenci coraz dokładniej planują swoje zakupy oraz analizują ponoszone wydatki. Dlatego też szukają sklepów z przystępnymi cenami.
Na podstawie danych zbieranych przez mobilną aplikację zakupową Listonic stworzono Ranking Popularności Sieci Handlowych. Wynika z niego, że w tegorocznej edycji czołowe miejsca zajęły sieci: Lidl, Biedronka i Auchan.
"Lidl utrzymał się na pozycji lidera rankingu, obejmując aż 35,2 proc. analizowanych list zakupów w kategorii spożywczej. Duży skok popularności dotyczył także sieci Biedronka. Jej popularność wyniosła do 34,2 proc. Sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję i osiągnął wynik na poziomie 7 proc." - informuje Listonic.
Czytaj więcej: Biedronka oszalała. Produkt o wartości 299 zł za darmo
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiemy, jak zmieniły się listy zakupowe Polaków. Jest coś, co może was zaskoczyć
Porównano też listy zakupów z okresu styczeń-wrzesień 2023 r. do analogicznego okresu zeszłego roku. Z analizy wynika, że coraz więcej osób decyduje się na zakup makaronu (wzrost o 7,2 proc.), paluszków i krakersów (6,0 proc.) oraz mięsa i ryb (5,8 proc.).
Chętniej kupujemy też wędliny i kiełbasy (wzrost o 5,5 proc.), tofu (4,6 proc.), herbatę (2 proc.), ser żółty (1,3 proc.) oraz mleko (1,3 proc.).
Z kolei rzadziej do naszego koszyka trafiały m.in. ciastka (spadek o 2,3 proc.), masło (2,8 proc.) oraz sery białe i twarogi (1,5 proc.).
Napoje dla dorosłych
Co ciekawe, największe zmiany nastąpiły w sektorze napojów dla dorosłych. Z danych wynika, że coraz chętniej sięgamy po piwo bezalkoholowe (wzrost o 5 proc.).
Z kolei zainteresowanie tracą napoje alkoholowe. Wódka zanotowała spadek zakupu o 18,8 proc., piwa alkoholowe o 14,5 proc., a wino o 2,8 proc.
Autorzy badania podkreślają, że listy zakupowe, które tworzone są w aplikacjach internetowych, odzwierciedlają trendy dotyczące rzeczywiście realizowanych zakupów.
Analizy, które wykonujemy i niejednokrotnie weryfikujemy choćby z danymi GUS czy z danymi zewnętrznych agencji badawczych, pokazują, że listy zakupowe z naszej aplikacji dosyć dokładnie odzwierciedlają faktyczne zakupy - powiedziała Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic, cytowana przez portal forsal.pl.
Warto podkreślić, że z tej aplikacji w Polsce korzysta 250 tys. użytkowników.