Levi's, Coca-Cola, Apple, Google, Netflix, Zalando - lista międzynarodowych marek, które nie kryją wsparcia dla osób LGBT, jest bardzo długa. W Polsce podobne firmy można policzyć na palcach jednej ręki.
Podczas sponsorowanego przez Grupę Żywiec koncertu "Męskie Granie" artyści w pewnym momencie rozwiesili tęczowe flagi - gest miał symbolizować poparcie dla społeczności LGBT. Szybko pojawiły się apele prawicowych środowisk, by bojkotować produkty firmy.
Zapowiedzi "bojkotu konsumenckiego" skierowano też w stronę serwisu Zalando. Firma wraz z Kampanią Przeciw Homofobii ruszyła z reklamami, które mają wspierać środowiska LGBT.
Z okazji Miesiąca Dumy, zwykle w czerwcu, zagraniczne firmy często zmieniają swoje logo w mediach społecznościowych na tęczowe. Inne promują w tym czasie swoje produkty w tęczowych barwach.
Tak zrobiła na przykład Ikea, która sprzedawała tęczowe torby na zakupy. Niektóre pokazują nieheteronormatywność w reklamach, jak np. Gillette, wypuszczając spot, którego bohaterem był transpłciowy nastolatek.
A co z polskimi markami? Z reguły szefowie marketingu dużych firm uznają popieranie LGBT za mocno ryzykowne.
Jesteśmy firmą tolerancyjną, otwartą. Pracuje u nas dużo osób z tego środowiska. Ale stwierdziliśmy, że na razie nie będziemy się angażować. Nasze społeczeństwo jest po prostu zbyt spolaryzowane. Jest zbyt dużo negatywnych emocji związanych z LGBT - słyszymy w biurze marketingu dużej polskiej firmy.
Czytaj także: Odkrycie na Mazurach. Dokonano go w Wilczym Szańcu
Polskie marki obawiają się, że mogą więcej stracić niż zyskać na takich kampaniach. Do tej pory nie przywiązywały tak dużej wagi do wartości i tym bardziej nie komunikowały ich na zewnątrz - powiedział money.pl Piotr Grządziel, ekspert od brandingu i partner zarządzający w firmie MagnaTalenta.
Bojkoty konsumenckie w Polsce nie działają, ale polskie marki i tak wolą nie ryzykować. "Prędko to się nie zmieni, skoro nawet tęczowe logo jest u nas uznawane za polityczną prowokację" - powiedział anonimowo doświadczony specjalista ds. marketingu.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl