#retro Polska Coca-cola ma 45 lat. Tak się nią delektowano w PRL
Dziś mija 45 lat od dnia, gdy pierwsza "polska butelka" Coca-coli zjechała z linii produkcyjnej. Ten symbol amerykańskiej kultury zyskał niezwykłą popularność w PRL, mimo że nie do końca pasował do ówczesnej ideologii lansowanej przez partię.
Wreszcie w Polsce
Wcześniej Coca-colę widział tylko ten, kto był za granicą. Do Polski napój dotarł w 1957 r. Pokazano go na Targach Poznańskich.
Polska Coca-cola
Linię produkcyjną otwarto w 1972 roku w Polskich Zakładach Piwowarskich Warszawie. Pierwsza butelka zjechała z taśmy dokładnie 20 lipca.
Inwestowano w reklamę
Kampania promocyjna napoju wprowadziła nową jakość do polskiej reklamy. Napój pojawiał się na targach, w gazetach i na plakatach.
Reklama z poetyckim zacięciem
Napój zaczęto reklamować hasłem: "Coca-cola. To jest to!" Mało osób wie, że wymyśliła je Agnieszka Osiecka.
Pili ją wszyscy
Ten gazowany napój stał się przysmakiem dzieci, młodzieży i dorosłych.
Piły ją autorytety
Coca-cola znajdowała wówczas uznanie w oczach wielu znanych osobistości, jak np. Czesław Miłosz. Postawienie jej przed poetą w roku 1980 to była doskonała reklama.
Przysmak dygnitarzy
Choć Coca-cola była symbolem amerykańskiego imperializmu, wielu PRL-owskich notabli chętnie widziało ją na stole. Gościła nie tylko na prywatnych uroczystościach, ale także na zjazdach partyjnych.
Symbol luksusu
Coca-cola stała się obowiązkowym elementem spotkań towarzyskich, szczególnie wśród bogatszej części mieszkańców miast.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.