Jak informuje stacja BBC, w 2019 roku zapowiedziano wersję próbną systemu opracowanego przez firmę IBM, wykorzystującego oprogramowanie do rozpoznawania głosu do realizacji zamówień w restauracjach McDonalds's.
Teraz sieciówka wycofuje technologię przyjmowania zamówień opartą na sztucznej inteligencji. Dotyczy to ponad 100 lokalizacji drive-thru, co oznacza koniec okresu testowego. McDonald's zdecydował się na ten krok po tym, jak klienci podzielili się w internecie swoimi komicznymi wpadkami. Wszystkiemu winna była AI.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dziwne zamówienia w McDonald's
Klienci, których obsługiwała sztuczna inteligencja skarżyli się na liczne błędny. Wiele takich przypadków zostało nagranych i trafiło na TikToka. W jednym z filmów młoda kobieta próbowała przekonać sztuczną inteligencję, że chce lody karmelowe, tylko po to, by system dodał do jej zamówienia kilka opakowań masła.
W innym filmie klient twierdzi, że jego zamówienie zostało pomylone z zamówieniem złożonym przez kogoś innego. Przez to do jego rachunku dodano dziewięć herbat. Jeden klient McDonald's otrzymał lody z bekonem.
Czytaj także: Dyrektorka przyszła tak na lekcję. Co ją czeka?
McDonald's przekazał franczyzobiorcom, że do końca lipca wycofa AI z ponad 100 restauracji, w których ją testował. "Po wnikliwej analizie McDonald's podjął decyzję o zakończeniu naszej obecnej współpracy z IBM w zakresie automatycznego przyjmowania zamówień po upływie roku" – podała sieć restauracji w oświadczeniu, cytowana przez BBC.
Mimo to sieć zapewnia, że technologia nadal będzie częścią przyszłości jej restauracji. "Będziemy nadal oceniać długoterminowe rozwiązania, które pomogą nam do końca roku podjąć świadomą decyzję w sprawie zamawiania głosowego" - dodała sieć McDonald's.
Czy AI zastąpi pracowników?
Sztuczna inteligencja używana przez McDonald's od samego początku budziła kontrowersje. Początkowo obawy koncentrowały się na problemie redukowania liczby miejsc pracy. Wielu ludzi martwiło się, że automatyzacja procesów zamawiania mogłaby prowadzić do zwolnień pracowników w restauracjach. Jednak testy systemu pokazały, że zastąpienie ludzkich pracowników może nie być tak proste, jak początkowo się obawiano.
Zwolennicy systemu mieli nadzieję, że sztuczna inteligencja zwiększy wydajność i zmniejszy koszty operacyjne, lecz liczne błędy i komiczne wpadki pokazały, że technologia nie jest jeszcze gotowa do pełnego zastąpienia ludzi. Problemy takie jak dodawanie niezamówionych produktów do zamówień, mylenie zamówień różnych klientów i generowanie absurdalnych kombinacji jedzenia, sprawiły, że McDonald's zdecydował się na wycofanie systemu z użytkowania.
Czytaj także: Policjanci dotarli do filmu. Nie darowali kierowcy BMW
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.