Z badania EY wynika, że 73 proc. pracowników miało już kontakt z narzędziami AI. Co ciekawe, aż 38 proc. respondentów zetknęło się z tą technologią w życiu prywatnym, a 23 proc. miało doświadczenie zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Technologia ta cieszy się większą popularnością wśród menadżerów – aż 84 proc. kadry zarządzającej korzystało z narzędzi AI, podczas gdy wśród pracowników niższego szczebla odsetek ten wynosi 67 proc.
W raporcie podkreślono, że jedną z głównych barier w implementacji AI w firmach są restrykcyjne polityki wewnętrzne. Tylko 52 proc. pracowników ma możliwość korzystania z narzędzi AI w miejscu pracy.
Dodatkowym problemem jest złożoność procesu wdrożenia – aż 67 proc. ankietowanych wskazuje, że to właśnie ta kwestia stanowi największe wyzwanie przy wprowadzaniu sztucznej inteligencji do firm.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Korzyści z wdrożenia AI
Z raportu wynika, że 45 proc. firm, które zdecydowały się na implementację AI, zauważyło pozytywne zmiany w swoich strukturach, takie jak wzrost przychodów, redukcję kosztów bądź oba te zjawiska jednocześnie. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji przyczyniły się również do poprawy w kluczowych obszarach takich jak IT (35 proc.), marketing (30 proc.) oraz cyberbezpieczeństwo (27 proc.).
Mimo to, 68 proc. badanych pracowników wyraziło obawy, że użycie AI może prowadzić do redukcji miejsc pracy. Ponad połowa, bo 53 proc., stwierdziła, że rozwój tej technologii ma bezpośredni wpływ na ich codzienne obowiązki zawodowe, a 65 proc. pracowników obawia się, że ich zadania mogą w przyszłości zostać w pełni przejęte przez sztuczną inteligencję. Wśród menedżerów odsetek ten wynosi aż 72 proc.
Czytaj więcej: Tak wyglądał Kuba Rozpruwacz? Pomogła sztuczna inteligencja.
Niski poziom podnoszenia kompetencji w zakresie AI
Jednym z wyzwań związanych z rozwojem sztucznej inteligencji jest niewystarczający poziom podnoszenia kompetencji wśród pracowników. Ponad połowa badanych (56 proc.) przyznała, że nie inwestuje w rozwój swoich umiejętności w zakresie AI. Jedynie 16 proc. osób kształci się w tym zakresie prywatnie, a kolejne 16 proc. robi to w ramach swojej pracy zawodowej. Dodatkowo 12 proc. respondentów korzysta z obu tych form edukacji.
Badanie wskazuje, że kadra menedżerska jest bardziej skłonna do podnoszenia kwalifikacji – aż 62 proc. menedżerów zadeklarowało, że rozwija swoje umiejętności w dziedzinie AI, podczas gdy wśród pracowników na niższych stanowiskach odsetek ten wynosi 36 proc.
Gotowość do wdrożenia AI
Mimo licznych barier, 42 proc. przedsiębiorców uważa, że ich firmy mają odpowiednie zasoby wiedzy i umiejętności, aby skutecznie wdrożyć AI. Warto jednak zwrócić uwagę, że tylko w dwóch krajach – Szwajcarii (58 proc.) i Włoszech (52 proc.) – większość ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco.
Raport EY został sporządzony na podstawie badania przeprowadzonego w dziewięciu europejskich krajach, w tym w Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Portugalii oraz Szwajcarii, na grupie 4 741 osób.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.