Astronomowie odkryli nową egzoplanetę. Może ich być więcej

Międzynarodowy zespół naukowców korzystający z Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) w Chile odkrył planetę pozasłoneczną krążącą wokół gwiazdy Barnarda – najbliższej pojedynczej gwiazdy względem Układu Słonecznego. Informację przekazała Polska Agencja Prasowa.

Astronomowie odkryli nową egzoplanetę.  Może ich być więcej
Astronomowie odkryli nową egzoplanetę. (ESO, Twitter)

Gwiazda Barnarda znajduje się w odległości sześciu lat świetlnych od Ziemi, co czyni ją drugim najbliższym systemem gwiezdnym po układzie potrójnym Alfa Centauri, oddalonym o nieco ponad cztery lata świetlne. Wokół Proximy Centauri, jednej z gwiazd tego układu, krąży jedna potwierdzona planeta i dwie potencjalne. Bliskość gwiazdy Barnarda sprawia, że jest ona atrakcyjnym celem do poszukiwań planet podobnych do Ziemi.

W 2018 roku ogłoszono odkrycie planety w systemie gwiazdy Barnarda, jednak późniejsze badania tego nie potwierdziły. Najnowsze obserwacje również wykluczają tamtą planetę, zamiast tego wykrywając inną oraz trzy kolejne kandydatki.

Badania prowadzone były przez pięć lat z użyciem Bardzo Dużego Teleskopu (ang. Very Large Telescope, VLT) w Obserwatorium Paranal w Chile, należącym do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ang. European Southern Observatory, ESO). Zespół naukowców pod kierunkiem Jonaya Gonzáleza Hernándeza z Instituto de Astrofísica de Canarias w Hiszpanii skupił się na poszukiwaniu sygnałów od potencjalnych planet krążących w ekosferze gwiazdy Barnarda.