Według najnowszego badania postaw konsumenckich przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX ponad 70 proc. Polaków planuje zamówić prezenty świąteczne przez Internet. Polacy najczęściej szukają dla bliskich zabawek, kosmetyków, ubrań, książek i słodyczy.
Jak twierdzi Marek Lachowicz, główny analityk Instytutu Jagiellońskiego, pandemia wpłynęła na popularność sprzedaży internetowej i jednocześnie przyśpieszyła zachodzące na rynku zmiany.
Lęk przed zarażeniem koronawirusem faktycznie skłania konsumentów do szukania prezentów w sieci. Oczywiście znaczenie ma też wygoda, szybkość oraz bezpieczeństwo dokonywania płatności w sklepach internetowych i na platformach zakupowych. Niemniej wciąż duża grupa klientów zamierza kupować upominki w sklepach stacjonarnych - tłumaczy Marcin Wierzbicki, Business Manager w Grupie BLIX, cytowany przez Monday News.
Połowa ankietowanych planuje wydać na prezenty średnio od 50 do 100 zł. Konsumenci zadeklarowali chęć obdarowania w sumie ok. 4-5 osób, co oznacza, że na tegoroczne prezenty przeciętnie wydamy od 200 do 500 zł.
Z badania wynika, że ponad 82 proc. konsumentów planuje kupić prezenty w promocjach. Tylko 3 proc. zadeklarowało, że kupi prezenty w cenach regularnych a dla 11 proc. ankietowanych nie ma to znaczenia czy produkty będą w promocji czy nie.
Ponad 26 proc. Polaków preferuje kupić prezenty online. 27 proc. konsumentów planuje zakupy prezentów świątecznych w stacjonarnych sklepach. Ponad 36 proc. ankietowanych zrobi zakupy zarówno online jak i stacjonarnie.
Polacy ostrożnie dysponują teraz pieniędzmi i będą chcieli zbadać rynek przed zakupem. Pandemia spowodowała, że wolą poświęcić czas na wyszukanie okazji cenowej, zwłaszcza że kupując prezenty, nie trzeba się śpieszyć - twierdzi Marek Lachowicz, cytowany przez Monday News.
Zdaniem Marcina Lenkiewicza, wiceprezesa Grupy BLIX w tym roku budżet Polaków przeznaczony na prezenty gwiazdkowe może być mniejszy niż we wcześniejszych latach, gdyż część społeczeństwa obawia się o swoje finanse, co jest spowodowane trudną sytuacją pandemiczną.
Jak pokazuje badanie, prawie 90 proc. osób zamierza robić zakupy z tzw. listą zakupów. Jak twierdzi Jerzy Osika, prezes firmy szkoleniowo-doradczej Promedia, konsumenci stają się coraz bardziej zdecydowani. W sklepach spędzają coraz mniej czasu i to nie tylko ze względu na ograniczenia pandemiczne. Ekspert przekonuje, że "minuta przeznaczona na planowanie daje przynajmniej dziesięć minut oszczędności w działaniu".
Badanie online zostało przeprowadzone pod koniec listopada br. przez platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH we współpracy z Grupą BLIX na reprezentatywnej próbie 1 061 dorosłych Polaków.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.