Zakończyły się prace renowacyjne w Ermita de Nuestra Señora del Mirón w mieście Soria w prowincji Kastylia i León w Hiszpanii. Efekt prac konserwatorów budzi ogromne emocje. Zamiast zachwytu dominuje jednak niedowierzanie, gniew i złość. Jak podaje "Rzeczpospolita" w trakcie renowacji zdecydowano się dodać wnętrzu nieco barw, łącząc złoto i bieli z odcieniem łososiowym. Niestety, przy okazji zamalowano część dekoracji.
Jednak najbardziej ucierpiały odnawiane rzeźby cherubinów. "Co oni zrobili Ermita de Nuestra Señora del Mirón?" - takie pytanie zadają sobie aktywiści z grupy Soria Patrimonio, która podejmuje szereg działań na rzecz ochrony lokalnych zabytków. To właśnie oni zwrócili uwagę jako piersi na bulwersujący efekt prac konserwatorskich w świątyni.
Skończyło się na zarysowaniu elementów dekoracyjnych, a cherubiny — wcześniej białe — stały się karykaturami — relacjonowali aktywiści w rozmowie z portalem "El Confidential".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Do kontrowersyjnych efektów pracy konserwatorów w Sorii odnieśli się również członkowie hiszpańskiego Towarzystwa Profesjonalnych Restauratorów i Konserwatorów (ACRE). Nazwali to, co stało się w świątyni "atakiem na dziedzictwo kulturowe Hiszpanii".
W rozmowie z "Guardianem" do renowacji odniósł się przedstawiciel diecezji Osma-Soria, która jest odpowiedzialna za świątynie. Zapewnił, że wszystko odbyło się na podstawie wymaganych pozwoleń. Stwierdził też, że niektórym osobom efekty renowacji mogą się nie podobać, ale nie brakuje też takich, którzy są z niego zadowoleni.
To nie pierwsza kontrowersyjna renowacja
To nie pierwsza renowacja w Hiszpanii, która wywołała tak wielkie emocje. Zapewne wielu wciąż pamięta przerobiony fresk Jezusa Chrystusa znajdujący się w świątyni w hiszpańskiej miejscowości Borja, który w 2012 roku "odnawiała" artystka-amatorka.
Okazuje się, że wpadki przy renowacji zdarzają się nie tylko amatorom, ale także profesjonalistom. Dowodem na to jest renowacja XV-wiecznego obrazu "Narodzenie" Piera della Francesca, który znajduje się w National Gallery w Londynie. Efekt pracy specjalistów ściągnął na nich krytykę miłośników sztuki i ekspertów z całego świata.