Jesienią 2023 roku badacze z zespołu PS Lab udali się do trzech regionów Rosji –obwodu swierdłowskiego, Republiki Buriacji i Kraju Krasnodarskiego – i spędzili tam miesiąc.
W wyniku swoich delegacji badacze zebrali wywiady, na podstawie których podjęli próbę odpowiedzi na pytania: czy i dlaczego obywatele Federacji Rosyjskiej wspierają wojnę w Ukrainie. Wnioski są zaskakujące. Pozornie temat wojny właściwie nie istnieje.
Wojna jest nie tylko prawie niewidoczna w miejskim krajobrazie, ale rzadko mówi się o niej na ulicach czy w lokalnych grupach na portalach społecznościowych. Gdyby nie okresowe wiadomości o zgonach i pogrzebach, można by zupełnie zapomnieć o wojnie – podaje portal Meduza.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Śmierć, rodzina i pieniądze - to tematy związane z wojną w Rosji
Dlaczego Rosjanie nie mówią o wojnie w przestrzeni publicznej czy w internecie? BO się boją. Dyskusje o wojnie sprowadzają się do śmierci, rodziny i przede wszystkim pieniędzy. Badacze wskazują, że w małych miejscowościach i na wsiach zarobki są "strefą publiczną". I o tym chętnie się rozmawia.
Ludzie aktywnie dyskutują o zarobkach wojskowych: wysokości zarobków na wojnie, pieniądzach "trumiennych" i świadczeniach socjalnych - podaje Meduza.
Statystyczny Rosjanin doskonale zdaje sobie sprawę z działań propagandy. Potwierdza to pracownik serwisu samochodowego, z którym rozmawia jeden z badaczy.
To, co mówią w telewizji, to bzdury! Wszyscy goście, którzy teraz tam walczą, mówią, że nie należy nikomu ufać. To, że nasze Ministerstwo Obrony podaje, że mamy minimalne straty, jest głupie. Codziennie po ich i po naszej stronie umiera wielu ludzi - stwierdził Rosjanin badaczom PS Lab.
Strach i narzekanie na wojnę w Ukrainie
Wojna budzi strach, zwłaszcza wśród kobiet. Pójście mężczyzn na wojnę łączy się z przeświadczeniem o rozbitej rodzinie. "Kobiety postrzegają wojnę jako zagrożenie dla zdrowia i życia swoich mężów i synów".
Pełny raport z badań ma zostać opublikowany w lipcu. Wyniki będą niezwykle ciekawe.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.