Nowe ustalenia zostały ogłoszone przez śledczych Narodowego Komitetu Bezpieczeństwa Transportu w Indonezji. Na liście przyczyn katastrofy wymieniono kilka punktów, z których najistotniejszą będzie lekceważona przez dekadę awaria.
Katastrofa samolotu Boeing 737-500 Sriwijaya Air — przyczyny
Jak informuje Fox News, dziesięcioletnia awaria polegała na nieprawidłowo działającej automatycznej przepustnicy. Do tragedii miały przyczynić się również nadmierne poleganie pilotów na systemie automatyzacji samolotu oraz nieprawidłowe przeszkolenie personelu.
Przeczytaj także: Tajemnica lotu MU5735. Udało się odzyskać czarne skrzynki
W raporcie Narodowego Komitetu Bezpieczeństwa Transportu podkreślono, że od 2013 roku problem z automatyczną przepustnicą był zgłaszany przez pilotów aż 65 razy. Nie został jednak nigdy rozwiązany — przepustnica pozostawała wadliwa także w dniu katastrofy, czyli 9 stycznia 2021 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
26-letni samolot spadł do Morza Jawajskiego krótko po starcie z lotniska w Dżakarcie. Nurcahyo Utomo, główny śledczy, podał na konferencji prasowej, że ostatnia rozmowa pilotów z pracownikami kontroli ruchu lotniczego miała miejsce 4 minuty po poderwaniu maszyny. Maszyna osiągnęła wysokość 10 900 stóp (ok. 3.32 km), po czym zaczęła spadać.
Piloci zdawali sobie sprawę z powagi sytuacji i próbowali poderwać maszynę, jednak ich wysiłki nie odniosły rezultatu. W trakcie spadania maszyny automatyczna przepustnica samoczynnie się wyłączyła.
Przeczytaj także: Katastrofa rosyjskiego myśliwca. Maszyna spadła w opustoszałym miejscu
Automatyczna przepustnica jest wykorzystywana przez pilotów do automatycznego ustawiania prędkości. Dzięki niej są oni mniej obciążeni pracą, maleje również zużycie silników.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.