Według najnowszych danych przekazanych przez BBC News miliony Rosjan szukają dostępu do niezależnych mediów i prawdziwych informacji na temat wojny na Ukrainie. Stacja przekazuje, że ogromna liczba obywateli tego kraju odwiedza w ostatnich dniach serwisy BBC.
Rosyjskojęzyczny serwis BBC odwiedziło w ubiegłym tygodniu 10,7 mln użytkowników. Dla porównania przed rokiem w analogicznym czasie serwis odwiedziło 3,1 mln użytkowników, co oznacza ponadtrzykrotny wzrost.
Rosjanie coraz częściej zaglądają też na anglojęzyczną stronę BBC - liczba jej odbiorców wynosiła w ubiegłym tygodniu 423 tys. i wzrosła rok do roku o 252 proc.
Strony raportujące przebieg wojny na Ukrainie na żywo, zawierające aktualizacje, wyjaśnienia i raporty od doświadczonych dziennikarzy w terenie cieszą się ogromną popularnością. Strona "live" opisująca inwazję w języku rosyjskim była najczęściej odwiedzaną witryną w całym serwisie BBC World Service w języku innym niż angielski (5,3 mln wyświetleń).
Z kolei liczba odbiorców serwisu w języku ukraińskim wzrosła ponaddwukrotnie, osiągając w ubiegłym tygodniu zasięg 3,9 mln (w porównaniu do 1,7 mln rok wcześniej). Również oglądalność serwisu BBC na Ukrainie znacząco wzrosła - o 154%. Podane liczby dotyczą stron internetowych BBC, bez mediów społecznościowych.
Jak podaje BBC, w sumie 77,4 mln unikalnych odwiedzających obejrzało online relacje BBC z Ukrainy w języku angielskim w ciągu pierwszych pięciu dni inwazji. Prawie 200 milionów wyświetleń strony na żywo notuje się na Ukrainie.
Miliony Rosjan zwracają się do BBC po niezależne informacje
Tim Davie, dyrektor generalny BBC zapewnił, że stacja będzie "dawać Rosjanom dostęp do prawdy, jak tylko może":
Często mówi się, że prawda jest pierwszą ofiarą wojny. W konflikcie, w którym szerzy się dezinformacja i propaganda, istnieje wyraźna potrzeba dostarczenia rzeczowych i niezależnych wiadomości, którym ludzie mogą zaufać - a przy znaczącym rozwoju kolejne miliony Rosjan zwracają się do BBC.
Jak dodaje BBC, dane dotyczą tygodnia 21-27 lutego włącznie. Mówią wyłącznie o odbiorcach, którzy odwiedzili strony bezpośrednie BBC i wykluczają odbiorców korzystających z treści BBC za pośrednictwem mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy YouTube.