Minister edukacji Barbara Nowacka ogłosiła prace nad nową podstawą programową z wychowania fizycznego, która ma zawierać komponent związany z obroną cywilną.
Młodzież oczywiście musi mieć wszystkie kompetencje ruchowe, ale w tych trudnych czasach umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych są bardzo potrzebna - podkreśliła minister, cytowana przez PAP.
Waldemar Jakubowski, przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność", zgadza się, że zwiększenie nacisku na edukację w zakresie obrony cywilnej jest uzasadnione. Wyraża jednak wątpliwości co do umieszczenia tych treści w ramach wychowania fizycznego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Naturalniej byłoby przyporządkować je do edukacji dla bezpieczeństwa lub wprowadzić nowy przedmiot - zauważa Jakubowski. Podkreśla również brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry w szkołach do realizacji takich zajęć.
Podobnego zdania jest Piotr Dusza, dyrektor XVI LO im. Armii Krajowej w Tarnowie i nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa. - Świadomość dotycząca bezpieczeństwa i zachowania w sytuacjach kryzysowych jest niska. Myślę, że szkoła to jest to miejsce, gdzie powinniśmy uczyć młodzież właściwych zachowań - mówi Dusza. Zaznacza, że kluczem do sukcesu będzie odpowiednie przygotowanie kadry i skuteczne przekazanie wiedzy.
Jakubowski sugeruje współpracę z organizacjami strzeleckimi, grupami rekonstrukcyjnymi czy kołami łowieckimi w celu realizacji edukacji obronnej. Zastanawia się jednak, czy ministerstwo będzie skłonne współpracować z tymi środowiskami. - Pytanie, czy obecne kierownictwo ministerstwa byłoby skłonne współpracować z nimi - dodaje.
Smartfony znikną ze szkoły
Polska opowiada się za wspólną polityką UE w zakresie cyfryzacji, szczególnie jeśli chodzi o dostęp młodych ludzi do mediów społecznościowych. Zdaniem polskiej delegacji, państwa członkowskie powinny wymagać od operatorów tych platform przestrzegania limitów wiekowych użytkowników oraz filtrowania treści kierowanych do młodzieży.
Zamiast wprowadzać odgórne zakazy, Polska skupia się na edukacji cyfrowej, promowaniu higieny cyfrowej oraz zachęcaniu do aktywnego trybu życia. Polskie szkoły już teraz mogą wprowadzać własne regulaminy dotyczące korzystania ze smartfonów podczas lekcji, co pozwala dostosować zasady do indywidualnych potrzeb placówek.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.