W kwietniu 2018 r. student uniwersytetu we wschodniej prowincji Jiangsu o imieniu Xu odkrył błąd podczas składania zamówienia w aplikacji mobilnej KFC. Przełączając się między aplikacją a oficjalnym kontem restauracji w WeChat, odkrył, że może generować niekończące się kupony umożliwiające mu zamawianie posiłków za darmo.
Student odbierał posiłki i sprzedawał je znajomym w okazyjnych cenach. Swoim odkryciem podzielił się również z czterema kolegami z roku.
Do października 2018 roku student naraził firmę na straty w wysokości 58 tys. juanów (ponad 33 tys. zł), a jego koledzy od 8 900 (ponad 5 tys. zł) do 47 tys. juanów (ponad 27 tys. zł). Zdaniem Sądu Ludowego Okręgu Xuhui pięciu studentów, wykorzystując "asynchroniczne przetwarzanie danych", popełniło przestępstwo.
Sąd w Szanghaju skazał studenta, który odkrył usterkę, na karę 2,5 roku więzienia za wykorzystanie błędu technologicznego w celu oszukania sieci fast foodów KFC na kwotę ponad 200 tys. juanów (ponad 110 tys. zł)
Będąc w pełni świadomy tego błędu, skazany celowo angażował się w fałszywe transakcje i bezprawnie czerpał z nich korzyści, co stanowiło przestępstwo oszustwa - stwierdził sąd.
Chińskie prawo karne stanowi, że tego typu oszustwo może podlegać karze do 3 lat więzienia lub do 10 lat w przypadku poważnych spraw dotyczących dużych sum pieniędzy.
Sąd w Szanghaju podkreślił również, że Xu nauczył innych, jak popełniać oszustwa, za które oddzielnie grozi do 5 lat więzienia. Ale ponieważ strudent przyznał się do popełnienia przestępstwa i wypłacił firmie KFC odszkodowanie, jego potencjalny pięcioletni wyrok został zmniejszony o połowę. Mężczyzna został także ukarany grzywną w wysokości 6 tys. juanów (3,4 tys. zł)
Jego czterech kolegów z uczelni zostało skazanych na od 15 miesięcy do dwóch lat więzienia, a każdego z nich dodatkowo ukarano grzywną w wysokości od 1 tys. do 4 tys. juanów (od 500 zł do 2 tys. zł)
Czytaj także: Gen. Hunia: Spodziewam się "samotnych szczurów" [WYWIAD]
Wyrok sądu szeroko komentowano w chińskich mediach społecznościowych. Niektórzy internauci twierdzą, że dział technologii KFC powinien ponosić odpowiedzialność za błąd w aplikacji. Inni uważali, że studenci powinni byli nieco rozsądniej korzystać z odkrytego błędu.