W języku włoskim, podobnie jak innych europejskich językach, w ostatnich latach pojawiło się wiele anglicyzmów. Po części dlatego, że były to terminy wskazujące na "nowe" rzeczy, np. komputer czy media społecznościowe. Jest jednak również drugi powód: wyrażenia z języka angielskiego są po prostu bardziej zwięzłe.
Przykład? Słowo ''dispenser'' zamiast "dispensatore di liquido igienizzante per le mani", jako określenie dozownika do mydła (za euronews.com). Ale to, co prostsze, nie zawsze jest lepsze — stwierdzili Włosi i postanowili sprzeciwić się obcojęzycznym zamiennikom słów.
Partia Georgii Meloni chce, by we Włoszech używanie języków obcych (w tym skrótów i nazw stanowisk pracy) w oficjalnej komunikacji było całkowicie zabronione. Stwierdzono, że każdy pracownik administracji rządowej powinien mistrzowsko posługiwać się językiem włoskim w mowie i piśmie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Angielskie słowa poniżają i upokarzają język włoski — stwierdzono w ustawie autorstwa członka Izby Deputowanych Włoch, Fabio Rampelliego.
Kara nawet do 100 tys. euro
Celem ustawy jest ''obrona i promocja języka włoskiego'' oraz ochrona tożsamości narodowej. ''To nie jest tylko kwestia mody, bo moda przemija, ale anglomania ma wpływ na całe społeczeństwo'' — zaznaczono w projekcie.
Jeśli ustawa wejdzie w życie (aby tak się stało, projekt musi zostać zatwierdzony przez obie izby włoskiego parlamentu), posługiwanie się słowami obcojęzycznymi w oficjalnej komunikacji będzie karane ogromną grzywną, nawet do 100 tysięcy euro (około 470 tys. zł)!
Niewykluczone, że to dopiero pierwszy krok w kierunku większych zmian. W przyszłości Ministerstwo Kultury miałoby powołać specjalną komisję, której zdaniem będzie promowanie poprawnego używania języka włoskiego również w handlu, mediach, reklamie, ale i w szkołach.
Według euronews.com, szanowana encyklopedia języka włoskiego zawiera obecnie 9 000 słów angielskich i 800 000 słów włoskich. Od 2000 roku liczba angielskich słów, które pojawiły się w języku włoskim, wzrosła o 773 procent.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.