22 czerwca 2024 roku doszło do poważnego ataku hakerskiego na systemy informatyczne firmy Agata, jednej z największych sieci sklepów meblowych w Polsce. W wyniku incydentu doszło do naruszenia danych osobowych klientów, co wywołało poważne obawy o ich bezpieczeństwo i poufność.
Firma przesłała właśnie do swoich klientów wiadomość e-mail informując o całym zdarzeniu. Sprawa wygląda naprawdę poważnie.
Atak hakerski spowodował tymczasową utratę dostępu do danych osobowych klientów oraz naruszenie ich poufności. Istnieje również możliwość, że dane te zostały skopiowane przez hakerów, choć jest to wciąż weryfikowane przez firmę. Naruszone dane obejmują: imiona i nazwiska, adresy, dane kontaktowe, informacje handlowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Login i hasło używane do konta klienta były przez nas przechowywane poza infrastrukturą objętą atakiem. Dane finansowe - dotyczące sposobu płatności, w tym numery kont i kart - nie były przez nas przetwarzane (płatności były realizowane przez operatorów zewnętrznych) i w związku z tym, również były poza infrastrukturą objętą atakiem. Wnioski o kredyt ratalny (zarówno on-line jak i w sklepach stacjonarnych) były składane w bankach lub u ich przedstawicieli. Nie mieliśmy dostępu do żadnych danych podawanych we wnioskach kredytowych, a więc nie były one zagrożone - czytamy w obszernej wiadomości wysłanej do klientów.
Sieć natychmiast podjęła kroki mające na celu minimalizację skutków ataku. Przywrócono dane z kopii zapasowych i zmieniono dane dostępowe do systemów, aby zapewnić dodatkową ochronę. Firma niezwłocznie zgłosiła naruszenie właściwym służbom oraz Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Atak hakerów na dane klientów sklepów Agata
Chociaż na chwilę obecną nie ma informacji o tym, czy dane osobowe zostały skopiowane lub upublicznione przez nieupoważnione osoby, klienci powinni zachować szczególną ostrożność. Firma ostrzega, że mogą wystąpić przypadki niechcianej komunikacji lub próby wyłudzenia dodatkowych danych.
Konsekwencją niniejszego naruszenia może być otrzymywanie niechcianej komunikacji lub próba podszycia się pod pracownika innej instytucji w celu wyłudzenia innych danych, dlatego też w celu zminimalizowania niebezpieczeństwa prosimy zachować szczególną ostrożność przy podawaniu przez Panią/Pana danych osobowych innym, nieznanym osobom (w szczególności podczas rozmowy telefonicznej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej) - czytamy w wiadomości.
W przypadku pytań i niejasności klienci mogą skontaktować się z pracownikami biura obsługi, którzy gotowi są pomóc i odpowiedzieć na każde pytanie.
Atak hakerski na sieć sklepów jest kolejnym przypomnieniem o rosnących zagrożeniach cybernetycznych, które mogą dotknąć każdą firmę i jej klientów. Przedsiębiorstwa muszą nieustannie inwestować w zabezpieczenia, aby chronić dane osobowe swoich klientów przed takimi incydentami.
Poszkodowana firma już zobowiązała się do podjęcia wszelkich niezbędnych działań, aby zapewnić bezpieczeństwo danych swoich klientów i zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Mamy tylko nadzieję, że hakerzy nie skorzystają w żaden sposób z wykradzionych danych.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.