Wiceminister Piechna-Więckiewicz podkreśliła konieczność uregulowania dostępu do smartfonów wśród najmłodszych. - Na pewno gdzieś trzeba uregulować kwestię dostępu do smartfonów, jeżeli chodzi o przedszkola (...), o nauczanie początkowe — zaznaczyła. Dodała, że resort prowadzi rozmowy z ekspertami i przygląda się różnym rozwiązaniom dotyczącym używania telefonów komórkowych w szkołach.
Ministerstwo inspiruje się między innymi norweskim podejściem do tego zagadnienia. W Norwegii wprowadzono zalecenie zakazu używania przez uczniów telefonów komórkowych oraz inteligentnych zegarków w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich. - Dopiero co te wytyczne wprowadzono. Nie ma jeszcze żadnych badań na ten temat, są jakieś wstępne wyniki ankiet, które (...), wyglądają być może zachęcająco, ale są wstępne — poinformowała wiceminister.
Piechna-Więckiewicz zwróciła uwagę na potrzebę znalezienia mądrego sposobu łączenia zalet i wad korzystania z elektroniki, internetu oraz sztucznej inteligencji w edukacji. - Rozmawiamy z ekspertami, przyglądamy się różnego rodzaju programom, będziemy też podejmować decyzje — podkreśliła.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Smartfony w szkołach. MEN podejmie kroki
Wiceminister zaznaczyła, że istotne jest także uregulowanie kwestii przechowywania smartfonów w szkołach. - To już jest kwestia własności, kwestia znacznej wartości urządzenia i to też musi być jakoś uregulowane — wyjaśniła. Podkreśliła, że szkoła nie jest miejscem na eksperymenty, a ewentualne zmiany muszą być dobrze uargumentowane. - Nie odetniemy nagle dzieci od internetu, bo to jest ich drugie życie— dodała.
Resort wprowadza również, w ramach nowego przedmiotu edukacja zdrowotna, zwiększoną naukę o cyfrowym świecie. Wcześniej minister edukacji wskazywała, że regulacje dotyczące używania telefonów w szkołach powinny być zawarte w statutach placówek, ale przed nami ogólnopolska dyskusja na temat cyfryzacji w edukacji i zagrożeń z nią związanych. Jak wskazuje przedstawicielka MEN, nie będzie to ani łatwa, ani krótka dyskusja.