Cały świat czeka na skuteczną szczepionkę na koronawirusa. Kilka dni temu firmy Pfizer i BioNTech poinformowały, że opracowana przez nich szczepionka ma ponad 90 proc. skuteczności. Wieść o powstającej szczepionce dała nadzieję na powrót do życia sprzed pandemii.
W ubiegłą środę Komisja Europejska zatwierdziła umowę z firmami farmaceutycznymi BioNTech i Pfizer, przewidującą zakup do 300 milionów dawek szczepionki przeciwko koronawirusowi.
Czytaj także: Koronawirus w Polsce. Takiego wyniku nie było od dawna! Nowy raport z 17 listopada
Tymczasem jak tłumaczy prof. Małgorzata Polz-Dacewicz, kierownik Zakładu Wirusologii UM i prezes Polskiego Towarzystwa Wirusologicznego, szczepionka ta musi być przechowywana w temperaturze minus 80 st. C, dlatego prawdopodobnie nie będzie dostępna w aptece, a w specjalnych punktach szczepień.
Co ważne, szczepionka musi być przechowywana w temperaturze minus 80 stopni Celsjusza, dlatego będzie to też duże logistyczne wyzwanie, bo ogromną rolę odgrywają warunki przechowywania i transportu (ze względu na nietrwałość mRNA). Po rozmrożeniu szczepionka może być przechowywana w lodówce tylko przez 2-3 dni. Myślę, że szczepionki przeciwko koronawirusowi nie będą dostępne w aptece. Raczej zostaną wytypowane specjalne punkty szczepień, gdzie szybko po rozmrożeniu będą podawane pacjentom - tłumaczy prof. Małgorzata Polz-Dacewicz, cytowana przez "Kurier Lubelski"
Szczepionka ma pojawić się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Jak tłumaczy prof. Małgorzata Polz-Dacewicz, lek będzie prawdopodobnie stosowany w dwóch dawkach. Drugą dawkę będzie można przyjąć po 21 lub 28 dniach. Po upływie tygodnia od drugiej dawki uzyskuje się 90-procentową odporność. Polz-Dacewicz twierdzi, że przeciwko koronawirusowi trzeba będzie szczepić się sezonowo.
Pozostaje jeszcze pytanie, jak dużo wytworzy się przeciwciał i jak długo będzie się utrzymywała odporność po szczepieniu. Prawdopodobnie trzeba będzie się szczepić tak jak na grypę, sezonowo - mówi prof. Małgorzata Polz-Dacewicz
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.