Komisja Europejska 14 lipca przyjęła pakiet wniosków. Mowa w nich o dostosowaniu klimatu, energii i transportu tak, aby do 2030 roku obniżyć emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. w porównaniu z 1990 rokiem.
W sprawie transportu lotniczego i żeglugi sprawa jest prosta. Komisja zaproponowała wycofanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla lotnictwa. Emisje z żeglugi natomiast włączyła po raz pierwszy do EU ETS.
Jeśli chodzi o system drogowy, pojawia się tu duży problem braku redukcji emisji. W tym przypadku Komisja uznała, że najlepszym rozwiązaniem będzie odrębny, nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do dystrybucji paliwa dla tego typu transportu.
Czytaj też: Uważaj. Jedna pomyłka a możesz stracić zdrowie
Niestety, w tym przypadku dopłaty będą niezbędne. Dlaczego? Bo od 2035 roku przewoźnicy mają rejestrować jedynie bezemisyjne ciężarówki.
Przejście na nowe pojazdy ma być dofinansowane z opłat za emisje CO2. Komisja Europejska obiecuje, że łącznie dopłaty sięgną 2 bilionów euro.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.