Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Marcin Lewicki
Marcin Lewicki | 
aktualizacja 

W takich warunkach spędzili noc. Dramat polskich turystów

313

Lądowanie awaryjne, nocleg w holu lotniska i brak kontaktu z biurem podróży i przewoźnikiem. Tak wyglądał dramat turystów, którzy w niedzielę mieli wylecieć na wczasy do Turcji. - Nikt nie odbierał telefonów, dzieci były głodne i zmęczone - mówi nam Paweł Graczyk, jeden z klientów biura podróży Coral Travel, które organizuje wycieczkę.

W takich warunkach spędzili noc. Dramat polskich turystów
Pasażerowie spędzili noc na wrocławskim lotnisku. Biuro podróży się nimi nie interesowało (Nadesłane)

Turyści wylecieli z Warszawy w niedzielę (30.06) o godzinie 19:45 samolotem linii Enter Air (firma obsługuje loty czarterowe) do miejscowości Antalya w Turcji. W pewnym momencie załoga poinformowała pasażerów lotu nr ENT 4221, że muszą awaryjnie lądować we Wrocławiu. Komunikaty nie były zrozumiałe dla wszystkich. Przekazano je w języku angielskim.

Załoga samolotu nie znała języka polskiego. To dla mnie zaskakujące, bo zwykle załogi są dwujęzyczne, przynajmniej jeżeli chodzi o polskich organizatorów wycieczek - relacjonuje w rozmowie z o2.pl Paweł Graczyk, turysta, który miał lecieć do Turcji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Agnieszka Kaczorowska o tegorocznej edycji programu "Taniec z gwiazdami" i o serialu "Klan".

Zdezorientowani podróżni zostali "skoszarowani" na wrocławskim lotnisku, bez jedzenia i możliwości wyspania się. 180 pasażerów (w tym 40 dzieci) spędziło noc w holu. Warunki, w jakich czekali na dalszą podróż widać na przesłanych nam zdjęciach.

Jak wynika z relacji naszego rozmówcy, nikt z biura podróży Coral Travel (organizator wycieczki) i przewoźnika nie poinformował ich o dalszych krokach w sprawie lotu. Turyści mieli również nie dostać propozycji skorzystania z noclegu.

W takich warunkach na lotnisku we Wrocławiu spały dzieci
W takich warunkach na lotnisku we Wrocławiu spały dzieci (Nadesłane)
Spaliśmy na walizkach. Dzieci płakały, że są głodne i zmęczone. Firma nie zapewniła nam jedzenia, wody, nie mieliśmy gdzie spać. Zostaliśmy pozostawieni sami sobie - mówi nam Graczyk.

Ostatecznie, po kilkukrotnym przekładaniu podróży, pasażerowie wylecieli na wakacje do Turcji o godzinie 12:00 w poniedziałek. Na lotnisku spędzili więc ponad 16 godzin. Na podesłanych nam zdjęciach widać, jak oczekują na podróż dosłownie na walizkach.

40 dzieci i 180 pasażerów czeka na upragnione wakacje na podłodze lotniska
40 dzieci i 180 pasażerów czeka na upragnione wakacje na podłodze lotniska (Nadesłane)
Pierwotnie mieliśmy wylecieć o 9:00. Teraz znów przesunęli wylot - denerwował się pasażer, który oczekiwał na podróż wraz z dwójką małych dzieci.

Graczyk podkreśla, że tylko obsługa lotniska zainteresowała się losem pasażerów. To od nich otrzymali wodę i batoniki. Około 7:00 rozmawiał też z nimi pracownik wrocławskiego portu lotniczego, ale nie umiał odpowiedzieć na pytania o nocleg i możliwy wylot.

Niektórzy radzą sobie, wykorzystując bagaż, który zabrali i infrastrukturę lotniska
Niektórzy radzą sobie, wykorzystując bagaż, który zabrali i infrastrukturę lotniska (Nadesłane)

Pracownicy firmy Coral Travel i Enter Air nie skontaktowali się z pasażerami. Graczyk dodaje, że "nikt tam nie odbiera telefonów". Po usilnych prośbach o kontakt, firma Coral Travel przesłała naszemu rozmówcy regulamin przewoźnika.

Enter Air: Lot wykonywała linia ze Słowacji

O szczegóły dotyczące niespodziewanego międzylądowania we Wrocławiu i braku kontaktu z pasażerami poprosiliśmy organizatorów wyjazdu, firmę Coral Travel i przewoźnika - linie lotnicze Enter Air.

Nie jest pewne, kiedy turyści ruszą w dalszą podróż
Nie jest pewne, kiedy turyści ruszą w dalszą podróż (Nadesłane)

Coral Travel nie skomentował sprawy do momentu publikacji tekstu - dział PR nie odpowiedział na prośbę o wyjaśnienia. Swoje oświadczenie przesłała z kolei firma Enter Air.

Okazuje się, że lot wykonywany był przez zewnętrznego przewoźnika. Samolot miał ulec awarii. Według Enter Air, to "obsługa naziemna działająca w danym porcie lotniczym" powinna zająć się pasażerami. Linie lotnicze zapewniają, że niedługo pasażerowie polecą na wakacje.

Rejs ENT 4221 był wykonywany przez linię ze Słowacji wynajętą na zasadach wet-lease. Samolot musiał międzylądować we Wrocławiu ze względu na ograniczenia czasu pracy i konieczność podmiany załogi i po tej operacji zgodnie z planem kontynuować lot do Antalyi. Niestety, podczas lądowania doszło do uszkodzenia hamulców, których naprawę przeprowadza słowacki operator lotu. Zakłóceniem lotu zajmuje się natomiast obsługa naziemna działająca w danym porcie lotniczym, która na miejscu podejmuje decyzje związane z pasażerami. W związku z przedłużającą się naprawą Enter Air podstawia inny samolot we Wrocławiu, by zabrał pasażerów, którzy oczywiście mają prawo do reklamowania tego przelotu wg standardowej procedury - brzmi komunikat, przesłany przez przedstawicieli linii lotniczych Enter Air.

Marcin Lewicki, dziennikarz o2.pl

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Wzrost liczby przyjęć do policji w 2024 roku. To koniec problemu waktów?
W Polsce ta ryba trafia na talerze. Inne kraje zakazują sprzedaży
Sojusz PiS z Konfederacją? Zaskakujące wyniki badań
Max Verstappen mistrzem świata Formuły 1. Dokonał tego po raz czwarty
Tak będzie wyglądać McDonald's w 2050 roku? Koreanka pokazała nagranie
Lepiej tego nie rób. Mandat i punkty karne murowane
Niecodzienne sceny w brazylijskim zoo. Wskoczył do stawu z hipopotamami
Europejski kraj ostrzega przed komarami. Przenoszą choroby tropikalne
Julia Szeremeta wraca na ring. Zawalczy o mistrzostwo
Trump wybrał kolejną współpracowniczkę. Ma zostać sekretarzem rolnictwa
Mija 130 lat od przełomowego wynalazku Kazimierza Prószyńskiego
Śmierć policjanta podczas interwencji. Sprawę bada specjalny zespół
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić