Przed rozpoczęciem pandemii w marcu 2020 r. zaledwie 19 proc. Polaków myło regularnie ręce. W pierwszych miesiącach pandemii odsetek ten wzrósł do 65. Badania zostały zaprezentowane na konferencji prasowej "2020/2021 – Rok, który zmienił nawyki higieniczne Polaków".
Wzrósł odsetek Polaków regularnie myjących ręce. Robi to prawie połowa obywateli
W maju 2021 roku 44 proc. Polaków deklarowało, że myje ręce od 3 do 6 razy dziennie. Sporadycznie, raz lub dwa dziennie, robi to 24 proc. badanych. Kolejne dane nie napawają jednak optymizmem.
Tylko nieco ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zachowa dotychczasowe środki ostrożności obejmujące mycie i dezynfekcję rąk, kiedy pandemia ustąpi. 28 proc. osób w tej grupie zadeklarowało noszenie w przyszłości maseczek ochronnych.
W badaniu zapytano także Polaków, o ich wiedzę na temat głównych ścieżek rozprzestrzeniania się koronawirusa. 62 proc. badanych ma świadomość, że wirus przenosi się drogą kropelkową. Jednocześnie zaledwie 18 proc. badanych uważa, że można się zarazić przez kontakt osobą chorą. Tylko 16 proc. osób twierdzi, że zarazić można się wdychając powietrze w którym unoszą się cząsteczki wirusa.
Czwarta fala pandemii. Eksperci alarmują
Eksperci są zaniepokojeni tendencjami w społeczeństwie. Kierownik Kliniki Dermatologicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Lidia Rudnicka twierdzi, że rozluźnienie reżimu sanitarnego może doprowadzić do czwartej fali pandemii.
Im więcej będzie przekazu, że pandemia się nie skończyła i zasady mycia rąk i noszenia maseczek powinny być stosowane, tym łagodniejsza będzie czwarta fala – oceniła.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę NAOS na reprezentatywne grupie Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Metodą badania była ankieta internetowa. 35 proc. badanych miało wykształcenie podstawowe, 38 proc. – wykształcenie średnie, a 26 proc. – wykształcenie wyższe. Zaledwie 15 proc. ankietowanych pracowało w warunkach domowych.
Obejrzyj także: Mity na temat rąk. Nadal większość z nas w nie wierzy
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.