Przede wszystkim zalecany jest podział gotówki na mniejsze kwoty i noszenie jej w różnych miejscach, aby zminimalizować ryzyko kradzieży. Ważne jest także zachowanie ostrożności przy płaceniu za zakupy.
Okres przedświąteczny wiąże się z intensywniejszym ruchem w centrach handlowych, co zwiększa ryzyko kradzieży i oszustw. Policja apeluje o ostrożność, rekomendując noszenie gotówki w różnych miejscach i dyskrecję przy płaceniu.
Gdy płacimy kartą - pamiętajmy, żeby zasłaniać rękę podczas wprowadzania kodu PIN. Dbajmy też o to, by nie eksponować karty na widok kamer czy wzroku potencjalnych złodziei. Podane na niej dane (nr karty, data ważność oraz CVV) umożliwią oszustom dokonanie na nią transakcji online - nawet jeśli fizycznie nam tej karty nie ukradną.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z kolei rodzice powinni się mieć na baczności, jeśli na zakupy wybierają się z pociechami. Trzeba mieć oczy dookoła głowy i wzmożoną czujność, aby dziecko nie umknęło nam w zatłoczonych galeriach. Jeśli zorientujemy się, że zniknęło - powinniśmy to natychmiast zgłosić ochronie a nawet policji. Również, gdy padniemy ofiarami przestępców i okaże się, że nasza gotówka bądź karty zniknęły - warto to jak najszybciej zgłosić mundurowym.
Prezenty online coraz popularniejsze. Uwaga na cyberprzestępców
Wzrost popularności zakupów online przyciąga cyberprzestępców. Policja przestrzega przed oszustwami na BLIK i apeluje o weryfikację odbiorców płatności mobilnych.
Podczas internetowych zakupów kuszą nas różnorodne strony - zarówno asortymentem, jak i atrakcyjnymi cenami. Tutaj też należy zachować czujność i sprawdzić, czy nie trafiliśmy przypadkiem na stronę widmo, która w rzeczywistości nie istnieje - nasz przelew trafi na konto oszustów, a zakupionego towaru nigdy nie dostaniemy. Warto podczas zakupów sprawdzić, czy taki sklep internetowy posiada chociażby dane kontaktowe i regulamin. Pamiętajmy o tym, że sam adres e-mail nie umożliwi nam zweryfikowania tego, czy dany sklep istnieje. Najlepiej, żeby posiadał adres fizyczny oraz NIP firmy.