Już jakiś czas temu ustalono wzór nalepki pozwalającej na wjazd do stref czystego transportu. Będą na niej umieszczane takie informacje jak rok produkcji pojazdu, rodzaj używanego paliwa, nazwa gminy, która wydała nalepkę oraz numer rejestracyjny pojazdu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Naklejkę będzie trzeba umieścić w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. Ma kosztować maksymalnie 5 zł.
Dzięki wprowadzonym zmianom posiadacze nisko i zeroemisyjnych pojazdów, którzy nie mają specjalnych tablic, będą mogli wjeżdżać do stref w całej Polsce. Łatwiej będzie też posiadaczom aut, które zostaną uznane za dopuszczone do wjazdu w różnych gminach w Polsce — jeśli ich pojazd będzie spełniał wymagania z innej gminy, która wydała naklejkę. Będzie to możliwe do stwierdzenia na podstawie roku produkcji lub rodzaju paliwa. Na projekcie znalazł się symbol znaku oznaczającego strefę czystego transportu, aby była ona bardziej czytelna. Warto zaznaczyć, że pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy - zaznaczono na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Za wjazd do strefy czystego transportu bez naklejki grozić będą konsekwencje. Chodzi o mandat w wysokości nawet 500 zł! Lepiej zatem nie ryzykować.
Te samochody nie wjadą do Krakowa
Wdrażanie strefy czystego transportu w Krakowie zostało podzielone na dwie fazy. Pierwszy etap zostanie wprowadzony już 1 lipca 2024 roku.
Wówczas do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie - informuje krakowski magistrat.
Drugi etap zacznie obowiązywać w lipcu 2026 roku. "Ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5" - przekazano w oficjalnym komunikacie (czytaj więcej >>>).
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.