Kontrole Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego odbywają się automatycznie. Dane porównywane są w odpowiednich bazach danych, którymi dysponuje UFG. Zatem do wykrycia braku OC nie jest potrzebna kontrola drogowa, sprawdzenie dokumentów przez policję czy jakakolwiek inna interwencja.
Kara za brak OC zależy od obowiązującej pensji minimalnej i zmienia się co roku. Jej wysokość zależy również od okresu, w czasie którego pojazd nie był chroniony polisą. Jeden dzień różnicy oznacza nawet kilkukrotny wzrost opłaty.
Jak stanowi Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, wysokość opłaty dodatkowej naliczanej przez UFG stanowi krotność minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę (zaokrąglane do 10 zł) i zależy od rodzaju pojazdu i przerwy w ochronie ubezpieczeniowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ogromna kary za brak ważnego OC
W pierwszej połowie 2024 roku dla właścicieli samochodów osobowych opłata wynosi:
- 1700 zł - przerwa w ochronie OC od 1 do 3 dni,
- 4240 zł - przerwa w ochronie OC od 4 do 14 dni,
- 8480 zł - przerwa w ochronie OC trwająca powyżej 14 dni.
Od lipca płaca minimalna wzrośnie do 4300 zł brutto, co przełoży się na nowe wysokości kar za brak OC na auto osobowe w wysokości odpowiednio 1720 zł, 4300 zł i 8600 zł.
Jak informuje Damian Ziąber z UFG w rozmowie z Interią, kierowcy, którzy nie opłacili OC, najczęściej nie zrobili tego przez zwykłe roztargnienie.
Jednym z najczęstszych pojawiających się wśród przyłapanych na braku OC kierowców tłumaczeń jest już tradycyjnie brak dostępu do internetu. Co jest o tyle niewiarygodne, że przeciętny nieubezpieczony posiadacz pojazdu to mężczyzna w wieku 30-45 lat, mieszkający i pracujący w dużym ośrodku miejskim. Dysponujący zatem i smartfonem, i stacjonarnym dostępem do sieci, aktywny, bardzo często będący miłośnikiem motoryzacji. Trudno zatem uwierzyć w tego typu tłumaczenia - wyjaśnia Ziąber.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.