Aktualnie w mieleckiej fabryce produkowana jest ponad połowa struktury płatowca F-16 Block 70/72. To główny szkielet (bez skrzydeł czy stateczników) najnowszej wersji legendarnych już samolotów amerykańskiej marki.
Czytaj także: Morawiecki znów mówi o reparacjach. Te słowa padły w rocznicę wybuchu II wojny światowej
Warto dodać, że w PZL Mielec produkowane są elementy przeznaczone do eksploatacji na całym świecie, a nie np. tylko w europejskim regionie. Również Amerykanie korzystają z części do F-16 z Mielca. Teraz fabryka w Mielcu będzie produkować praktycznie cały kadłub samolotu.
Współpraca z amerykańską firmą Lockheed Martin (właściciel F-16) cały czas się rozszerza. W Polsce już tworzy się bardzo ważną część nowoczesnych myśliwców, a do 2024 roku współpraca ta będzie jeszcze bardziej rozbudowana.
Będziemy produkować seryjne struktury kadłuba F-16 Block 70/72. Liczba części i wielkości zamówienia zgodnie z zapowiedziami Lockheed Martin, będzie wzrastać. Docelowo osiągniemy poziom nawet 80 proc. udziału w ich budowie. Cel ten będzie zrealizowany w 2024 roku - powiedział prezes PZL Mielec, Janusz Zakręcki cytowany przez Portal Obronny.
Warto dodać, że fabryka w Mielcu jest jedynym na świecie producentem tego rodzaju elementów do samolotów F-16.
Nie tylko F-16. Co jeszcze produkuje fabryka w Mielcu?
Fabryka uzbrojenia w Mielcu to jeden z największych tego typu zakładów w tej części Europy. Znana jest przede wszystkim z produkcji elementów do śmigłowców Black Hawk i samolotów M28 Bryza/Skutruck.
W przypadku śmigłowców Black Hawk możemy mówić o tzw. montażu końcowym. Z hal PZL Mielec startują gotowe i przetestowane już śmigłowce, gotowe do działań bojowych.